söndag 10 januari 2010

Strax måndag

Och nu är det på riktigt. Förra veckan var en liten tjuvstart på två dagar utan elever men nu drar det igång.


Vardagsracet. Det är inte att leka med. För att underlätta lite har vi anmält oss till Linas Matkasse. Ska bli spännande att se hur det fungerar hos oss. Första kassen kommer imorgon.

Om du inte har det lika lyxigt som jag och läser det här när det är måndag och du inte har en aning om vad du ska laga till middag, no te preocupes. (Det är spanska och betyder oroa dig inte). Här kommer mitt bästa slömiddagstips.

Det här fungerar efter Cajsa Wargs metod. Man tager vad man haver.
Vi har väldigt ofta några frusna kycklingfiléer i frysen. Det blir alltid ett par över när man har lagat kyckling. Och så lycka jag ofta köpa kyckling för att jag tror att vi inte har hemma. Vi har också nästan alltid potatis och morötter hemma. Och någon annan rotsak eller paprika eller så. Då kan man lätt fixa det här:

Kycklingfilé i ugn med ugnsstekta rotfrukter.

Skölj, skala om du vill, jag skippar det på potatisen men skalar det andra. Olja. Kryddor. Salt såklart. In i ugnen.


Kycklingar. Krydda och fixa som du vill. T.ex. salt, peppar och balsamvinäger. Eller något annat. In i ugnen.


Det här är lite bonus. Om det finns hemma. Rör ihop.



Sådär. God middag. Röres ihop på ett kick, står sedan fint i ugnen medan man gör något annat. Tvättar, plockar in frukostdisken, röjer bordet eller kanske kanske kanske umgås med sina barn. Som inte alls är trötta och griniga efter dagis och skolor.

Ha en skön måndag!

3 kommentarer:

Olivia sa...

Vi började med Linas Matkassa innan jul och blev verkligen nöjda! Ser fram emot att få leverans nr 2 ikväll! :)
Och den där kycklingrätten med sötsur sås är en favo hemma också hihi.. =) KRAM! Och god fortsättning! :)

Olivia sa...

MatkassE då.... ;-)

Perny sa...

VI har liknande saker här i Örebro och jag har funderat på att prova men min maken kommer alltid med kommentaren: men ska vi inte tömma frysen först, den är ju överfull? och så börjar vi med det och så fylls den på hela tiden så det blir aldrig klart :)

Men om en så där tio år, när barnen är stora och det inte känns lika aktuellt längre, då kanske vi har tömt frysen klart :D

berätta om hur bra det var.

Förresten såg maten väldigt god ut.