söndag 19 december 2010

God fjärde advent

Recept ur Tara:
150 gram pepparkakor
75 g rumsvarmt smör
400 g rumsvarm Philadelphiaost
1 1/4 dl strösocker
1 msk vetemjöl
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk malen kanel
1/2 tsk malen ingefära
1 krm malen kryddnejlika

Jag bytte ut ingefära och kryddnejlika mot 1/2 tsk pepparkakskrydda för de malna varianterna var slut i min affär. Däremot hällde jag i 1/2 tsk kanel trots att det finns kanel även i pepparkakskryddan. Jag var lite wild and crazy.

Garnering: Rårörd lingonsylt och frysta lingon.

Ugnen 175 grader. Mixa kakor och smör i matberedare. Tryck ut blandningen i ugnsfasta glas.
Vispa ihop resten av ingredienserna.
Fördela ostkrämen över kaksmulorna. Ställ på en plåt, grädda i cirka 20 minuter.
Låt kallna, förvara i kyl.
Vid servering: Garnera med rårörda lingon och toppa med frysta bär.

Det var enkelt att göra, riktigt gott men väldigt mäktigt. Min sats räckte till 11 småglas. Originalreceptet säger 8 stycken men så stora hade jag aldrig fixa att äta.

3 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Jag måste säga att av ditt julhat märks inte särskilt mycket...

Pernilla sa...

Nämen äsch. Det är som med vintern, if you can't beat it - join it. Eller ngt.

Susanne B sa...

Det där måste testas!! Tack för recept.