torsdag 9 december 2010

Ska snart

sätta betyg. Detta hemska återkommer två gånger per år. Hittills har det varit okej, bara två årskurser. Snart blir det från sjuan. Suck.

Jag hatar, hatar, hatar att behöva gradera dessa små fina individer som kämpar och försöker. Och de som kanske inte kämpar eller försöker för att det inte finns utrymme i livet till att göra det just nu, det kan finnas större problem att ta tag i. Det är vidrigt att följa mål och kriterier och sätta en stämpel. Godkänd. Inte godkänd. Med väl godkänd. Mycket väl godkänd.

Snart får jag leg på att jag kan göra det här. Kommer det att kännas lättare då?

3 kommentarer:

Malin sa...

Min son (som går i tvåan på Samhällsprogrammet) blir alltid superstressad inför jul- och sommarlov när det är dags för betyg. Oftast många prov veckorna precis innan lov.
Kommer ihåg hur det var inför jullovet när han gick i nian. Migrän flera dar. För då är ungarna så pressade att få bra poäng för att kunna söka till gymnasiet. Kämpigt!

Ninas skrivarlya sa...

Det märkliga är att jag som (blivande) yrkeslärare kommer att undantas från detta krav på legitimation. Av någon anledning... Jag undervisar och sätter betyg precis som du, men jag behöver inte leg för att göra det?! Konstigt var ordet.

Anonym sa...

hej!

En helt annan fråga. hur går det igentligen med ditt manus. Är det klart eller inte. Fick ine riktigt klarhet i det.

/ M