fredag 10 december 2010

Såg en dröm

Snubblade på den här annonsen i DN. Skickade foto till maken med ordet "Flytta?" Maken ringde upp och höll med om att det såg väldigt charmigt ut. Och väldigt billigt. 900 000. Vi skulle kunna casha och så kunde jag sitta där och skriva, han kunde jobba lite deltid. Så kan det ju gå när man lägger för många miljoner i sitt boende i Stockholm.

Nu när barnen äntligen är i säng gick jag in och letade. Till att börja med visste jag inte ens var jag skulle hittaKindabygden. Inspirerad av julkalendern kändes det som yttre ödemarken, minst. Speciellt till det priset. Men så hittade jag det på google: "Kindabygden - en av de fagraste platserna på jorden!" Det lät ju fint.

Googlade vidare. (Fastighetsbyrån hade inte bästa siten, det var inte helt självklart att hitta annonsen så jag googlade lite under tiden).

Snubblade på en artikel om orten Rimforsa på Wikipedia...

Det började bra.
"En bit utanför Rimforsa, i närheten av Tjärstads kyrka, bor författaren Torgny Lindgren". Perfekt. Torgny och jag kanske kunde ha skrivarträff ibland. Verkar vara en bra ort det där, man kan skriva där!

Lärde mig också att Rimforsa ligger i Östergötland. Rätt bra läge för mig, mamma i Halmstad, syrran i Göteborg och så resten här i Stockholm. Det var ju bättre än norrut i alla fall.

Men så kom det här...
"På orten finns det en grundskola, bank, två pizzerior, en bagarbod/kafé, en sporthall, en konstgräshall, tre frisörer, en bensinmack, en camping, ett motell, en före detta järnvägs- och busstation, naturreservat (Hallstad ängar), grottsystem (Trollegater), två båthamnar och en större badplats. Det finns även två mataffärer".

Hmmm. Jag får nästan lappsjuka ute i min förort som faktiskt har mer sysselsättning, fler butiker och mer människor än Rimforsa verkar ha. Det där skulle aldrig gå. Aldrig. Väldigt långt till alla releasefester, mingel och events också. Väldigt långt.

Men jag läste ändå vidare på Wikipedia...

"Strax söder om Rimforsa, utefter sjön Åsunden, ligger ett före detta hotell (sedermera Hushållslärarseminarium, sedermera Rimforsa kursgård, numera Rimforsa Strand) där den i Sverige sist avrättade brottslingen, Johan Alfred Andersson Ander, sägs spöka. Ander, som hade varit källarmästare på det dåvarande turisthotellet i Rimforsa, avrättades, sedan han fällts för rånmord på en 24-årig stockholmska, medelst giljotin den 23/11 1910 på Långholmne i Stockholm. Samma år avskaffades dödsstraffet i Sverige".

Men självklart. Spöke.

När jag väl hittade annonsen på nätet såg jag ju att de där 900 000 som den skulle kosta - de skulle bara vara början... Liiite mycket "potential" i det huset...

Och så till sist såg jag det. Ej för bostadsändamål!

Nähäpp. Jag trivs ändå bäst här. Väldigt mycket bäst.

1 kommentarer:

MonasUniversum sa...

Haha, en av SF:s säljare, som har Stockholmsdistriktet, och som bor hos ett par gånger varje månad när han är i Stockholm, bor i just Rimforsa. Jag har varit där och det är verkligen, VERKLIGEN otroligt vackert.

Men lappsjukan, den lappsjukan...