lördag 24 juli 2010

Att hängas ut på nätet

Dn skriver om att föräldrar som bloggar etc ofta hänger ut vårdpersonal, speciellt till svårt sjuka barn. Många inom vården känner att det här är ett växande problem och de tycker att det här är obehagligt.

Det kan jag förstå. Jag undrar t.ex. hur många snuttar det finns av mig på youtube när jag undervisar. Eller går runt i klassrummet. Eller, hemska tanke, skäller på någon. För det har hänt. Fast man inte ska. Förmodligen finns inte en enda snutt för så spännande är jag inte. Inte så förskräckligt arg heller. Men ändå, tanken finns i bakhuvudet.

Elever råkar illa ut. Andra elever fotar / filmar och slänger upp på nätet. Det kan vara oskyldiga saker, men också värre.

Många får sina företag uthängda på nätet. Jag själv har klagat både på mataffären, Linas matkasse och Telia här i bloggen. Säkert ännu fler. Både Telia och mataffären har koll på nätet och har svarat i mina kommentarer.

Det här är ett problem och man kan aldrig veta vad som kommer att sägas / postas om en själv. Obehagligt, ja. Verklighet, ja. Bara dåligt? Nej, det tycker jag inte.

Däremot bör folk börja respektera andra lite mer. Kanske att man måste klargöra vad som är okej, och vad som inte är okej. Kanske tydliggöra de lagar som finns. Jag vet t.ex. inte exakt vad PUL innebär. Då jobbar jag ändå i skola och samlar in de förb... PUL-lapparna varje skolårsstart. (Föräldrar måste godkänna om vi vill publicera bilder på nätet etc etc). Vi fyller själva restriktivt i våra barns lappar. Mina barn får ej synas på skolans hemsida. Nix.

En kompis kompis la ut bilder på mina barn på sin facebook. Ni som hänger här i bloggen vet ju hur många bilder jag postar där man kan se mina barn. Det dröjde länge innan jag postade dem på FB heller, fortfarande är jag lite anti att göra det men gör det ändå. De är ju så söta liksom. Men jag låter bara mina vänner se mina bilder. Om en kompis kompis lägger upp mina barn så är det ju hennes vänner som ser dem. Mina barn är fortfarande söta men jag har inget intresse av att visa upp dem för främlingar. De främlingarna har väl andra ungar att kika på, det är roligare för dem.

Vart vill jag komma egentligen? Jo. Hänsyn. Visa lite mer näthänsyn och använd den gamla klyschan gör mot andra så som du själv vill bli behandlad. Eller hur den nu går.

0 kommentarer: