måndag 12 juli 2010

Hysteriska jag fortsätter

Massor av drunkningsolyckor i landet just nu. De flesta som drunknar är män över 40 år men även många barn.

Karin Brand från Svenska Livräddningssällskapet säger i DN:

"Innan man kan simma 200 meter bröstsim och 50 meter rygg ska man inte lämnas ensam i vattnet. Drunkningsolyckor hos barn beror oftast på bristande tillsyn".

Skulle vilja skriva ut den här artikeln och dela ut på stranden där vi brukar hänga. Det är många som avslappnat sitter och läser, fikar och snackar medan deras ungar hoppar och leker och stojar i vattnet. "Det är lugnt". Dessa föräldrar får mig att känna mig skittöntig, hysterisk och som världens hönsigaste morsa. Något jag inte tycker att jag är men eftersom jag står typ ett par meter max från mina barn när de leker i vattnet så upplevs jag nog lite så. Som tur är har jag sällskap av min man, han är samma lika. Vi vaktar en var.

5 kommentarer:

Mia, Businessmorsan sa...

Här är vi två till, min man o jag! Vi vaktar oxå som hökar över våra guldklimpar. Det gäller bad, men även andra saker. Vi är de enda i området som följer med våra barn över gatan (de är 5 o 3). Andra ungar i kvarteret springer fritt (trots att de är yngre än våra). Jag förstår inte detta - man får liksom ingen andra chans - och i alla fall våra älsklingar är värda att hönsas för. Tycker i alla fall vi...!!
Såå Pernilla, stå på dig! Du är inte ensam - vi är ett gäng hönsiga föräldrar som älskar våra barn. Inget fel med det!
Kram, Mia

Millimu sa...

Same, same. Är också en "överbeskyddande" mamma i andras ögon, men alldeles lagom i mina egna. Skulle aldrig låta barnen bada utan sekundbevakning. Bara för några veckor sedan plockade jag upp en liten unge ur vattnet i en pool. Han var väl runt 1,5 möjligtvis 2 och hade "simpuffar" på armarna och vattnet ifråga gick mig bara upp över vaden, inte ens till knät, men helt plötsligt halkade han och välte tvärt framlänges och kom under vattenytan och sen kom han inte upp när han inte fick fotfäste och armarna, med flythjälpen, inte räckte ned till botten. Som tur var stod jag bara en meter därifrån och såg det hända så jag lyfte snabbt upp honom och han hann inte bli rädd, men hans mamma däremot blev skärrad. Hon hade suttit och solat i en solstol några meter bort, det verkade väl så säkert att låta honom bada själv, han hade ju puffar... Det är så många resonerar tror jag: bara ungen har flythjälpmedel eller har lärt sig simma så kan inget hända.

Åsa Hellberg sa...

Jag är också vakttypen och finner det relativt självklart.

När sonen var 6 gick han i simskola med flera andra barn. Simfröken såg inte att dynan satt alldeles för långt ner på höften, vilket gjorde att sonen dippade framåt under vattnet och inte kunde komma. Gallskrikande fick jag henne att se honom så att hon kunde dra upp hans huvud.

Efter det tog det två år innan han tordes prova att simma igen. Det funkar nämligen inte att simma om man vägrar att doppa hakan i vattnet...

Pernilla sa...

Skönt att höra att vi är fler!!!

Mia, det där med gator är också en sådan sak jag vaktar hysteriskt. Blev galen när Stora E berättade för mig att hon hade fått gå med kompis hem till kompisen när kompisens mamma hämtade dem. De fick gå i förväg. I ett villaområde med höga häckar och det var vinter, halt och stora snödrivor. Hon kommer inte att få hämtas av den mamman igen.

Milimu, fy vad läskigt - vilken jäkla tur att du stod bredvid!!! Usch. Den mamman kanske lärde sig nu...?

Och Åsa, hu vad obehagligt! Förstår att han inte vågade simma! Man tycker att proffs borde ha lite koll men icke. Behöver jag nämna att jag också vaktar på simskolan? :)

Pernilla sa...

Skönt att höra att vi är fler!!!

Mia, det där med gator är också en sådan sak jag vaktar hysteriskt. Blev galen när Stora E berättade för mig att hon hade fått gå med kompis hem till kompisen när kompisens mamma hämtade dem. De fick gå i förväg. I ett villaområde med höga häckar och det var vinter, halt och stora snödrivor. Hon kommer inte att få hämtas av den mamman igen.

Milimu, fy vad läskigt - vilken jäkla tur att du stod bredvid!!! Usch. Den mamman kanske lärde sig nu...?

Och Åsa, hu vad obehagligt! Förstår att han inte vågade simma! Man tycker att proffs borde ha lite koll men icke. Behöver jag nämna att jag också vaktar på simskolan? :)