måndag 26 juli 2010

Det här med att byta jobb

Kan vara bra och dåligt. Det kan vara väldigt dåligt när det blir sommarlov och man inte har hunnit jobba in till de kulor man annars brukar få under sommaren. Det var samma sak förra året, fast då var det värre. Då hade jag ett vikariat under våren och fick inget sommarlovspröjs alls i juli. I år får jag lite. Väldigt lite insåg jag när jag nyss öppnade mitt lönebesked. Alldeles väldigt ruttet lite.

Men förra jobbet då, tänker vän av ordning. Förra jobbet måste väl ha betalat ut injobbad tid. Jodå. Det har de gjort. Men de betalade ut det så väldigt tidigt, redan i mars, och det behövdes så många gräsmattor och altanräcken och skor och rosa kläder och amerikaner på besök och bubbeldricka för vuxna. Och sånt.

Maken har börjat jobba och det borde tydligen jag också göra. Jag längtar helt plötsligt till den 27 september då jag får en ordentlig lön igen.

7 kommentarer:

enligt O sa...

Usch, det kan nog bli så för mig också i år. Vågar snabbt surfa till banken och kolla lönespecen.

Carolina sa...

Jag ser också MYCKET fram emot septemberlönen - så mycket att jag redan börjat använda den... - inte så bra!

Anonym sa...

Du får trösta dig med att tänka på mig - jag vet aldrig om jag kommer ha råd med hyran nästa månad, jag får bara lönebesked när de ringt in mig för vick.Och ingen sambo som kan bidra heller.

Johanna W (you know) i Gbg

Pernilla sa...

Johanna, det är väl ingen tröst! Nu blir jag alldeles orolig för dig. :( Skaffa en sambo! en rik! ;)

Pernilla sa...

Fast jag får medge att det är lite skönt att höra att vi är fler som behöver lite mer kulor... :)

Johanna Wistrand sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Men HUR skaffar man en karl? Det har jag aldrig förstått. Har inte lyckats hitills och jag är 45. Män som vill bo ihop eller gifta sig, vilken ålanet bor de på? Eller är det kanske jag som inte vill...
Funderar på en ibland, fast jag vill bara dela sommartorp med honom, man kan inte lära gamla hundar sitta eller vad det var, mitt hem är min alldeles egna borg, komma hit med fula lampor, usch.
Nä då blir jag hellre uteliggare om ett havår (har det i beräkningen men har frågat släkt, mamma har ju tretton rum, och vänner och de lovar att jag får bo hos dem, kan alltid sköta företaget från bibiotekets dator - jag skojar inte, men jag är väl lite speciell...)

Johanna