måndag 29 augusti 2011

Dagens brevlåda


Förstå lyxen! Att komma hem till en brevlåda helt utan räkningar, ingen reklam och en massa spännande. Inbjudan till kul grej på Bokmässan. Tidning. Och sist men inte minst: den kompletta boxen (böckerna) med Anne of Green Gables. Anne på Grönkulla. Det finns en lång historia bakom:

Augusti 1991. Jag är 16 år och har just slutat årskurs nio. Jag åker till U.S.A som utbytesstudent och hamnar i en familj i Massachusetts. Den består av mamma Ellie, pappa Ron och deras dotter Rita, 17 år. Två äldre syskon som inte bor hemma - Leo och Laura. Rita och jag blir som systrar. Vissa dagar bråkar vi. Vissa är vi världens polare. Rita har bil och körkort och jag är lätt beroende av henne. När vi förhandlar vilken tid vi ska vara hemma på kvällarna (curfew var ett helt nytt begrepp från mig som växte upp i trygga Sverige med en pappa som litade på mig utan förbehåll) blir Rita min bästa bundsförvant. Hon fixar så att alla blir nöjda.

Juni 1992. Det är dags att åka hem. Jag måste lämna min nya (extended som amerikanarna så fint säger) familj och vänner för livet. Vinkar tårfyllt adjö till min high school sweetheart. (Han finns numera som vän på Facebook och är lyckligt gift och har barn, han blev polis). Rita och jag snyftar men tröstar oss med att vi snart ses, hon kommer till Sverige i juli.

Någonstans mellan augusti 1991 och juni 1992 köpte jag boxen Anne of Green Gables.  När Rita skulle hem i augusti hade hon inget att läsa på planet och fick låna mina Anne-böcker. Några av dem. Hon råkade också ta med sig fel par svarta cykelbyxor hem. Sedan dess har det varit så. Jag har saknat några Anne of Green Gables och haft fel svarta cykelbyxor.

Nu har Rita köpt en ny box till mig. Och skickat.
Cykelbyxorna har vi nog båda förträngt.

8 kommentarer:

Kära Syster sa...

Åh. är det ljudboken?! Älskar Anne! Var på en föreläsning för något år sedan med en kvinna som (jag tror) skrivit en avhandling om Anne på Grönkulla och insåg att jag läst böckerna för lite och kanske knarkat tv-serien (som i och för sig är bedårande fantastisk, särskilt när man är typ fjorton) för mycket. Lyllos! /Anna

Pernilla sa...

Jag måste nog läsa om. Det var ÅR sedan. Det är inte ljudbok, det är böckerna. Hela boxen. :)

Kära Syster sa...

Aha! Vilket fint format! Ska genast skriva till tomten, tror jag:)

Kära Syster sa...

...och nu har jag läst inlägget, underbar historia! Då är det bara att beställa från amerikat dårå. Eller komma ihåg att införskaffa när man kommer dit nästa gång. Jag är löjligt förtjust, så jag tar det igen: Iiii!

Anna-Karin sa...

Vilket underbart innehåll att komma hem till i sin brevlåda!

Jag har bloggat om mina personliga minnen kring Anne på Grönkulla. De böckerna har betytt så mycket för så många människor.

Kram!

Mia, Businessmorsan sa...

Jag hade hela serien på svenska när jag var yngre, men den blev stulen tillsammans med en massa andra saker (bl a mina tonårsdagböcker - vem vill ha dem???) ur mitt källarförråd som hörde till min första egna lägenhet. Har de tre första böckerna kvar och har försökt komplettera via Blocket o Tradera, men det gååår inte att köpa begagnade böcker, de är inte tillräckligt fina, de kan aldrig kännas som *mina*.

Så ja, jag köpte också boxen. Hela. In inglish. Då får man en extra bok som inte finns översatt till svenska, tror jag (Anne at Ingleside). Är. Nog. Dags. Att. Läsa. Hela. Serien. Igen. (när ska jag hinna det??)

Kram
/ Mia

PS - trodde jag var ensam om att vara Anne på G-fan... För övrigt är det hon som har inspirerat Astrid Lindgren när hon skrev Pippi Långstrump och även Madicken - och ja, kopplingarna är väl rätt uppenbara... DS

jenny sa...

Anne på grönkulla är det bästa som finns... de böckerna funkar ju lika bra nu eller bättre, som när man var nio och läste första gången. Läste nyss en jättebra biografi om LM Montgomery och hur Anne kom till; Looking for Anne of Green Gables : the story of L. M. Montgomery and her literary classic / Irene Gamme

sandralinnea sa...

Jag läste om hela serien i somras, så det var väldigt roligt att du bloggar om den nu!
Trodde aldrig jag skulle komma över min kommentarsblyghet, men Anne är visst oemotståndlig. Får passa på att säga att jag ser fram emot att läsa din bok när den kommit ut!

Och så vill jag påpeka för Mia att Anne på Ingleside visst finns på svenska :)