lördag 20 augusti 2011

Och vinnarna är:


Det var väl på tiden att jag tog tag i det här. Jag önskar att jag hade fler böcker att lotta ut för det här var en populär tävling. Ni har alla skrivit många bra tankar om hur en bra bok ska vara. Det var jobbigt att jag inte hade utsett en jury, nu har jag fått vara ensam om det här svåra beslutet.

Vinnarna är:

Paulina M: "En bra bok är en bok som får läsaren att leva sig in i den, samt känna sig delaktig genom att sympatisera eller identifiera sig med vissa av karaktärerna. En bra bok låter sig inte väntas på ..."

Susanne H - som denna gång klarade av reglerna galant tycker att: "En bra bok får mig att bara vilja läsa, prioritera bort annat. En bra bok vill jag inte ska ta slut. En bra bok behöver inte stanna kvar länge men den är nog ännu bättre om den gör det."

Sara J - Vill ha "en sympatisk huvudperson, en handling som tar oväntade riktningar men med lyckligt slut. Sen skadar det inte att det INTE är för liten text på sidorna ... då måste glasögonen fram. :)"

Annika L - "I en bra bok tycker jag att handlingen och språket har något extra, utan att det känns ansträngt. Jag tycker det är asjobbigt att läsa om jag märker att författaren försökt skruva till språket bara för sakens skull, utan att det hjälper handlingen eller känslan i boken. Jag vill flyta iväg och glömma tid och rum när jag läser. En bra bok finns kvar en tid efter det att man läst ut och man kan inte sluta tänka på huvudpersonerna, hur det gick för dem sen. Man har fastnat lite i deras värld. Om jag ska tycka om en bok är det också bra om den inte är så hypad, högt ställda förväntningar gör det svårt att läsa avslappnat och låta boken komma in under huden."

Grattis grattis till er!
Håll utkik i lådan, så fort jag hittar kuvert och porto så kommer böckerna!

5 kommentarer:

Susanne sa...

Åh, man tackar man tackar! Hittar du ingen får du ta med den på bussen/bilen och slänga av den vid Skarpnäck ;)
KUL med dina tävlingar och hädanefter kommer jag ALLTID att följa instruktionerna :D

Pernilla sa...

:)
Buss?

Susanne sa...

Hehe, ja, fick för mig att du gjorde det ibland. ;)

Pernilla sa...

Bara när jobbet bestämmer sig för att tvinga mig att lyssna på bra föreläsare i stan en hel dag och sedan avsluta allt med bubbel. Då offrar jag mig.

Susanne sa...

Ah, ja då blir det svårt från bussen :)