fredag 5 augusti 2011

Sjuk

Under det gångna året har det känts som att jag har varit sjuk ungefär en gång i månaden. Jag har inte fått full lön en enda månad, det har varit barnen eller jag som har varit sjuka. Jag inledde sommaren med att vara sjuk, min sista jobbvecka var vidrigt jobbig och jag släpade mig dit. Missade sommarfesten med jobbet på grund av feber och halsont.

Förra sommaren avslutade jag sommarlovet med att ligga i någon slags influensa, blev blåst på sista lediga dagarna som jag och barnen skulle göra mysiga saker på.

Och nu verkar det vara dags igen. Jag har varit frisk i hela fem veckor. Igår blev jag jättesnuvig och idag har jag feber. Nästa vecka är min sista semestervecka.

En del av mig undrar om det den här gången är Frasses "fel". Jag är allergisk mot pälsdjur och gräs. (Därmed förmodligen hö). Men grannarna har haft en kanin i ett år, precis på gränsen till vårt hus och jag rör inte Frasse mer än jag rör deras kanin. Det har också gått bra med att barnen har gosat med grannkaninen. Jag var dock med och inredde buren med halm och hö, kanske var det det som utlöste det? Om det nu är det så får jag panik. Hur kunde jag vara så dum att skaffa kanin? Dumma jag trodde ju att det var okej så länge han bor ute.

En annan del av mig tänker att jag håller på och utvecklar någon slags immunförsvarsförsvagande sjukdom.

Min doktor säger att jag bara har kommit in i en ond cirkel. Jag tror att jag kommer att dö.

Jag har köpt "Råsmart familj" där hon skriver att det minsann är upp till dig själv om du mår bra eller inte. Sjukdagar väljer du själv. Tjena hejsan. Har käkat råsmart i massor av veckor och blev ändå sjuk. Mitt i sommaren, utan stress, och motion ungefär 3-4 ggr per vecka.

Jag är hur som helst jävligt trött på det här. Jävligt, förbannat skittrött.

7 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Det är klart att du är.
Får man feber av allergi?
Krya på dig, det ska bli uruselt väder.

Simona sa...

Aha.

Brist på bubbel, det hörs lång väg.

Hick.

Susanne B sa...

Krya på dig! Kram S

Åsa Lind sa...

Såklart att det inte är Frasse. Jag förstår att det är segt, har inte haft full lön på tre år och då är det ändå oftast barnen och inte jag. Däremot går jag och segdrar på förkylningar och känner mig sällan på topp. Råsmart tror jag inte ett ögonblick på. Att någon på allvar vill att man blandar pulver i barnens mat?
Krya på dig! Passa på att vila. Kram

Anonym sa...

Förstår att du är trött på detta, det är jobbigt när sjukdomsperioderna kommer så ofta att man knappt hinner återhämta sig och bli stabilt frisk innan det är dags igen. Krya på dig!

Sofia

Pernilla sa...

Tack sötisar!

Åsa, jag håller med dig. Pulvergrejen tycker jag är skum.
Och förr har det bara varit barnen, har knappt haft en sjukdag på åratal. Men i år har det mest varit jag.

Egentligen är det nog bristen på återhämtning som gör det. Känner det så tydligt när jag är hemma själv med barnen. Det är något hela tiden. Precis hela tiden. En fight mellan systrarna E, en frukost, en fight mellan systrarna E, en disk, en lunch, någon vill göra en sak, en annan vill göra en annan. Och så håller det på. Och nu på sommaren somnar de aldrig heller. PUH.

Idag är det lördag och jag har ledigt. Maken har tagit med dem på rolig utflykt till sopstationen + andra ärenden. :)

Paperback Lover sa...

När du säger att du varit "utan stress", hur menar du då? Jag har en otroligt lugnt jobb och lugnt liv om jag får säga det själv, men går faktiskt från för ca en månad tillbaka på KBT just för stresshantering. För hos mig sitter stressen i huvudet, alla planer och tankar och all oro och fundering och alla beslut som vägs på våg, dom stressar också. Och den positiva stressen dessutom, det gör mig förbannad att den inte gör saken bättre.

Och min stress upptäcktes av en läkare som faktiskt kopplade ihop alla symptom jag upplevt det senaste året. Jag gick från 1 till 10 sjukdagar om året och lägg till det konstiga nässelutslag och ryggvärk.

Blä för mental stress!