torsdag 11 september 2008

Ekonomi enligt Pernilla

Vet inte om ni minns men för några veckor sedan skulle jag boka tågbiljetter Sthlm-Gbg. Satt och våndades och valde mellan intercity och X2000. Blev så glad när jag kom på att jag med studentrabatt skulle få hela 300 kronor billigare resa. Eller vad det var.

Tittade noga på SJ:s regler och läste ordentligt om att man måste ha giltigt studentkort med SJ:s logotype. Fint så. Det hade jag ju på mitt förra kort, det som går ut i mitten av september. Precis innan min resa.

Så. Registrerade mig på min skrivarkurs och betalade in 250 kronor i kåravgift. Fortfarande ligger jag ändå plus. Jag kan ju även få mer nytta av kortet, rabatt på museum, tidningar och allt vad det är.

I förrgår kom kortet. Och det saknar en SJ logotype.

Detta innebär att jag inte är berättigad till rabatt hos SJ. Jag läser för få poäng. Och tåbiljetten är ej ombokningsbar.

Har idag snabbt som attan registrerat mig på min andra kurs. Som jag hade bestämt att jag inte har tid med i höst. Ringde Studentkortet för att be dem fixa ett nytt kort. Men se det går inte. Jag måste få registreringsintyg från båda högskolorna och skicka in. Så nu ringde jag de två skolorna. Där ingen som har hand om detta arbetar just nu. Imorgon förmiddag finns de på plats för att hjälpa mig.

Så för att tjäna 300 kronor kommer jag att ha fått betala 250 + 250 + otaliga telefonsamtal.

Mycket bra jobbat. Känns ekonomiskt åt alla håll.

6 kommentarer:

m family goes västerut sa...

Den första kåravgiften skulle du betalt ändå, eller hur? Så det är bara 250 + telefonsamtal plus lite tid men det räknas ju sällan här i världen ändå. Så du är fortfarande nästan 50 plus om jag får räkna om lite... Och kom ihåg, jag hade femma i matte;)

Susanna B sa...

Räcker det inte med att visa kårkvitto? Eller.. det var kanske länge sedan ^^;;; Hoppas att det löser sig =)

Pernilla sa...

Hmmm? Linda. Det är sådan där logik som gör att jag aldrig har förstått det där med matte. Fick tvåa i slutbetyg. På humanistisk linje. Det säger väl allt...!

Susanna. Ja, det var nog länge sedan... Tack!

Unknown sa...

näe men du skojjar!!
SJ i ett nötskal - varför bara krångla till det när man kan krååångla till det ordentligt...
himmel o pannkaka, jag hoppas att det löser sig för dig!
kram

Pernilla sa...

Jenny, tack. Har idag på agendan att ringa alla jag måste ringa. Har nummer och telefontider nedtecknade...

Pernilla sa...

Nu så. Nu har jag fått tag i alla jag bör få tag i. Nu inväntar jag intyg från två håll. Fick bara ringa tre gånger per person för att få tag i rätt. En höll på o hänvisa bort mig igen eftersom hon inte lyssnade klart på mitt dilemma.

Fan vad jag ska njuta av den där tågresan!!!