måndag 22 september 2008

Ortsnamnen

Då så. Det verkar som att ni tycker att man ska ha riktiga ortsnamn. Saken är att det tycker jag också. Jag lyssnar på Barbara Voors Hallonbett. Hon har hittat på namn på en förort. Jag märker när jag lyssnar att jag försöker lista ut vad hon har haft för förebild. Det verkar vara viktigt för mig att veta.

Men riktiga ortsnamn blir mer komplicerade. Man måste ju hålla sig till riktiga saker som ligger på platserna då. Och då krävs det research.

Nu har jag i alla fall bestämt mig för en förort. Jag har också bestämt en stad. Jag har ett gatunamn som jag hade "kommit på" själv och konstigt nog fanns detta gatunamn i den förort jag hade tänkt mig. Det var märkligt. Jag tror dock att jag kommer att välja hus som inte finns. Jag vill förfoga fritt över husen. Det får bli lite Harry Potter (tänker på den där perrongen som inte finns) över mina adresser.

Jag har valt förort och stad utifrån principen "gräv där du står". Dock kör jag också enligt principen "don't go too close to home". Så får det bli. Ställen jag känner till väl men som ändå inte är riktigt mina. Det känns bra.

För övrigt skriver jag "ju" tusen gånger när jag skriver. Mycket irriterande. Igår satt jag och tog bort fem "ju". I ett stycke...

5 kommentarer:

Tinnar och torn sa...

Hejsan! Så där är det ju,haha, för mej med, fast jag inte är författare då. Undrar varför man gör det,är det för att vagga in läsaren i något slags positivt medhåll? Kram Petronella

Anonym sa...

Läste en bok i helgen med Helsingborg som stad där all handling utspelade sig. Jag som ej hör hemma där fattade ändå noll så det kunde lika gärna vara påhittat för min del alltihop...

Kram Maria S

www.malinrocaahlgren.com sa...

jag skulle också vilja gå på bokmässan :)
och så skriver jag alldeles för många "så" jag.

Anonym sa...

Heja heja!
Jag sitter själv i samma sits.Skriver novell idag och har inte heller klurat ut vart allting utspelar sig. Personligen så känns det häftigare med en riktig plats, men då gäller det att hålla tungan rätt i mun. Om man skall hitta på en egen plats så får man väl göra som Tolkien, rita kartor m.m. Hmm han hittade på egna språk också...

Pernilla sa...

Ja ni. Det är ju just det. Om man skriver om en riktig plats så är det ju bara personer som känner till den som kan ha åsikter/kännedom. Men då gäller det att göra rätt. Men att hitta på är inte helt enkelt det heller, då måste man komma ihåg och se till att allt stämmer ändå. För- och nackdelar med allt... :)