fredag 26 september 2008

Hemma från bokmässan

Riktigt irriterande att det inte gick att mobilblogga idag, jag var ju så på. Jag har gjort ihärdiga försök hela dagen men bara lyckats då och då. Ursäkta två inlägg om Rudberg och Läckberg, visste inte om det hade gått igenom.

Här kommer då dagen i ett sammandrag istället:

Jag inledde dagen med att lyssna på Jens Lapidus klockan 10 i Bonniers monter. Han argumenterade väl om blandspråket i sin bok och lyckades nästan övertyga språkfröken i mig. Jag har inte läst varken Snabba cash eller Aldrig fucka upp men blev både nyfiken och lite lässugen. Här syns han när han signerar. I torsdags såg jag honom i vimlet med sin son i barnvagn.

Sedan gick jag vidare för att lyssna på Carin och Stina Wirsén. Stina hade fått influensa så det var bara mamma Wirsén som var där. (Se bild längre ner i bloggen, bilden lyckades jag publicera tidigare). Hon berättade varmt och bra om deras arbetsprocess. Eftersom det är hon som skriver så blev det mest fokus på orden. Bl.a. berättade hon om sin syn på de svårare orden, att de fungerar som krydda i texten. Jag tyckte att det var en fin beskrivning. Man ska inte behöva väja för svåra ord i barnböcker, de får också finnas där.

Hon berättade om hur hon åkte fel med pendeltåget och hamnade i Trångsund. Med en liten blyertsstump och ett kvitto lades grunden till Var är liten skär och alla små brokiga. Jag har en kompis som bor i Trångsund så det blev lite extra roligt att tänka sig Carin Wirsén sittandes på en kall bänk på pendeltågsstationen, skissandes på en så fin bok.

Sedan försökte jag mig på powershopping men efter en koll på schemat planerade jag och min bibliotekariekompis in lunch. Ett mycket smart drag visade det sig, när vi satt och åt blev det lååång kö.

Efter lunch var det dags att påbörja dagens stalkning av Denise... Hon och Daniel Möllberg skulle prata om sitt gemensamma projekt, de har en bok ihop. Ska bli kul att få höra mer om det projektet.


Sedan hade jag avsatt tid för en mycket bra föreläsning som hette "Snippan, snoppen och kroppen" som hölls av Kristina Henkel som bl.a. håller till på jämställt.se. Vikten av att kalla tjejers kön snippa diskuterades, även andra viktiga frågeställningar som t.ex. att inte alla familjer ser ut på samma sätt, hur pratar vi om hur barn blir till och är det viktigt att prata om kärlek med sina barn. En mycket givande stund.

Därefter var det dags för mer stalkning. Denise igen. Som återigen hade otur och blev utan moderator. Men det var ju då Camilla Läckberg hoppade in som en räddande ängel. Eller kanske hade Denise föredragit en lite mer eh.. oinsatt intervjuare. Det blev inte så mycket prat om boken Åse, mer om Denise. Det drog dock många intresserade och var underhållande. Skönt att se duon ihop igen, när kommer bokprogrammet tillbaka?

Sedan blev det powershopping. Jag hade ju tänkt att köpa massor av böcker till mig men väl hemma har jag insett att jag fick två (!) böcker. Barnen fick massor av böcker och saker. Kanske hämmades jag lite av hyllmetrarna av olästa böcker här hemma... Kanske hämmades jag lite av att jag snart börjar på nytt jobb och inte kommer att ha någon tid över. Kanske hämmades jag lite av att vissa tycker att jag ska sitta på rumpan och skriva och inte alls ha prestationsångest... Dock köpte jag på mig ett gäng tidningar. Tidningsknarkaren strikes again...

Efter shoppingen gick jag till Tidningen Bangs monter och pratade en stund med chefredaktören som jag och syster hade äran att dinera med igår kväll. En mycket trevlig kvinna, beställ en prenumeration på tidningen nu!

I närheten av Bang finns Piratförlagets monter. Jag gick dit för att se Katerina Janouch prata om sin nya bok Bedragen. Ett trevligt samtal mellan henne och Fredrik Belfrage följde.


Innan Katerina pratade så var det boken Hemlös som presenterades. Ett mycket intressant och viktigt projekt.
Vidare analys av mitt besök hos Piratförlaget kommer om någon dag eller två. Har mer att säga.

Klockan 14 öppnades mässan för allmänheten och det märktes! Sjukt mycket folk och jag hade tänkt att åka vid 16:30 men gav upp redan lite innan 16. Det var omöjligt att förflytta sig med tunga påsar så jag tog mitt pick och pack och for till stationen.


Vilka böcker jag köpte? Det blev Katerinas Bedragen och Erlend Loes Gör vad du vill. Titeln tilltalade mig. Loes alltså.

Jag måste öva på att ta lite bättre bilder, vågade bara fråga Denise om en ordentlig bild... Jag skulle inte platsa som yrkesfotograf...

See you next year bokmässan. Då hänger du väl med, Bendel!? Praoeleverna lämnar vi hemma!

5 kommentarer:

Helena V sa...

Tack för långa rapporten - jättekul att läsa!!

Helena V sa...

Ser också fram emot att höra funderingarna om Piratförlaget :-)

Bendel sa...

You bet Skrivarmamma!

Tackar också för rapport!

Anonym sa...

Katerinas bok lär du inte bli besviken på. Läste ut den igår och ska nu hejja fram 2an så den kommer så snabb som möjligt.
Men du, hur kommer man in på bokmässan innan allmänheten? Kontakter eller feta mutor..? ;)
Nästa år SKA jag dit så är det bara :).

Pernilla sa...

Helena och Pia, tack för att ni läser - då kan jag skriva hur mycket som helst!'

Tant brun, vad kul att den är bra. Hon håller på med den så det är väl bara att vänta på då. :)

Jag "hör till branschen" i och med att jag jobbar med utbildning men det var inte direkt någon som kollade upp min arbetsgivare...