söndag 28 september 2008

Piratförlaget - analysen

Jag skrev ju häromdagen att jag hade mer att säga om Piratförlaget. Vad jag nog menade var att besöket hos Piratförlaget gav upphov till lite tankar... Kanske blev den cliffhangern lite uppförstorad. :)

Hur som helst. Under mässan fick jag ju tillfälle att se en hel del författare live. De flesta kvinnliga som jag stötte på var piffiga och hade lagt möda på klädseln. Martina Haag såg jag i vimlet tre gånger en dag och då hade hon två olika klänningar. I fredags såg jag Katerina Janouch i vacker röd klänning. Även Camilla Läckberg och Denise Rudberg körde "fina klänningen temat". Mia Öhrn hade piffig kort jeanskjol när jag såg henne. Mari Jungstedt i fin tunika. Och så vidare. Många anstränger sig. Så när jag då fick se GW och Guillou lufsa runt i sina eviga västar i montern (Piratförlaget) kändes det så trist. De verkade inte ens ha orkat packa ner en endaste liten kam till mässan.

Vän av ordning kanske inte anser att författarnas klädsel ska ha någon som helst betydelse, det är väl ändå deras prestationer som räknas.

Tjae, kanske. Såklart är prestation viktigt men en sluskig klädsel visar att man inte bryr sig om mottagaren. Det hör till vanligt hyfs att försöka se lite vettig ut. Hur många går i sunkkläder till jobbet och hoppas att chefen och eventuella kunder ska fokusera på hur bra man är och att det inte spelar någon roll hur man presenterar sig själv? Att klä sig efter situation är att visa respekt och omtanke.

Tur i alla fall för delar av den manliga författarkåren att Jens Lapidus föregår med gott exempel. Extremt välputsade skor och fin kostym. Men så är han ju van från jobbet...

Om jag då ska återgå till Piratförlaget så hade de i alla fall en mycket smart strategi för att synas. Stor monter, centralt placerad och alla som handlade fick en superbra svart påse med deras logga. På mässan, på väg till stationen och på tåget kryllade det av piratförlagspåsar. En sådan enkel och genialisk idé. Det är ju oftast så, det enkla är det bästa. De syntes. Även jag packade om allt smått i deras stora påse - den var ju klart bäst.

Så. Det var de stora tankarna under mitt besök i Piratförlagets monter. Jag visste inte att jag var så djup. ;)

2 kommentarer:

Helena V sa...

Ja, det verkar vara GW o JG image :-) Kanske bekvämare än alla med onda fötter :-)
Jag är glad här borta att jag blir bjuden på lite vuxenmingel och kan ha klackar. Hemma hanns det inte med.
Tack för rapporteringen!

Peggy sa...

Tack för spaningen. Jag tänkte ladda för nästa år. (Och nu när jag har sagt det så måste det ju bli sant). Finklänning och bekväma skor....hmm. Har ett år att förbereda mig. Och försöka vara lite hemlig för kollegorna så jag inte åker på monterarbete, fast det är ju rätt kul och minglet vill jag ju inte missa... :-o