måndag 7 juni 2010

Okej. Såhär. Fotbollsmorsegrejen.

Ja. Det är bra med fysisk aktivitet för barn och ungdomar. Jag är för sådant. Jag har släpat mina barn på familjejympa på Friskis, vi cyklar, tar skogspromenader och så vidare. Och så låg den där lappen där en dag. I facket i hallen i Stora E:s skola. Fotboll för tjejer födda 03. Klart tjejen ska lira boll. Hennes far var ju ändå uppe i A-lags nivå när vi blev ihop. Hans vältränade hydda låg honom verkligen inte i fatet när han skulle knipa pinglan Pernilla. Som sagt, jag är för fysisk aktivitet. För barn, också för blivande män. Nu känner jag att jag börjar babbla och blanda in saker som inte alls har i det här inlägget att göra.

Hur som helst. Jag tycker visst att det ska spelas fotboll, bandy och utövas friidrott eller vad man nu gillar. Visst kan man väl tycka att föräldrar ska engagera sig en aning i detta utövande. Men.

Nu kommer mitt men.

Det anordades en cup. Vi fick ett rätt otrevligt formulerat mail där det krävdes att alla föräldrar som hade barn som deltog i cupen skulle bidra med fikabröd och med sin tid. Bifogat var ett arbetsschema. Vi hade ännu inte anmält vår dotter till cupen, ändå var vi uppsatta på ett arbetspass.
Jag kan klaga, jag kan stånka, jag kan se skrivtid/städtid/fixartid/fritid fara och flyga. Jag kan leva med det. Jag kommer att baka, jag kommer att ställa upp och jag kommer att heja på mitt barn när hon utövar den sport hon har valt. Såklart. Jag hade dessutom rätt trevligt där jag stod och småpratade med andra mammor och pappor under försäljning och matcher. Såklart.

MEN. Här kommer det riktigta menet.
Det finns föräldrar som inte kommer att gå och ställa sig och grilla hamburgare en söndag klockan 8. Det finns föräldrar som inte kommer att baka fikabröd och komma och lämna in i tid.
Det finns föräldrar som inte kommer att skjutsa sina barn en meter, inte heller hjälpa till att tvätta tröjor och allt vad det nu finns man kommer att råka ut för.

Det finns föräldrar som är nersupna/nerknarkade eller psykiskt sjuka och därför oförmögna att göra något sådant för sina barn. Det finns föräldrar med väldigt knepiga arbetstider. Det finns föräldrar som är ensamstående och kanske har fler barn att ta hand om.
Får inte barn till föräldrar med förhinder spela fotboll då? Jag tror inte att barn vars föräldrar av olika anledningar inte kan/vill ställa upp klarar att tala om detta för sin tränare. Dessa barn hamnar till slut utanför och var hamnar de då?

Därför är jag jävligt sur. Man får inte formulera föreningslivet utifrån tvång. Man får inte för det finns för många som kommer emellan. Just de barn som har sämst förutsättningar behöver kanske tryggheten i ett lag bäst.

Jag förstår att föreningslivet inte går runt utan frivilliga insatser. Men kan man kanske låta dem vara just frivilliga? Jag är väl naiv som tror att det skulle kunna fungera. Förstås.

10 kommentarer:

Z sa...

Hur kommer det sig att detta verkar ha ökat med allt sånt där lull lull mot när jag var liten??? Föreningarna behövde ju frivilliga då också men inte lika ofta eller intensivt.. Så alla fick/kunde vara med utan att ngn tittade snett på dem bara för att deras föräldrar inte jämt var med. Är detta ännu en grej i curlinggenerationen fast åt idrottsklubbar?

Carolina sa...

I am totally behind you! Har sett många exempel på just de där klämda barnen IRL - jag tycker inte tvångskommendering är ok, ärligt talat... Samma insats brukar gå att åstadkomma med trevligare metoder (det är ändå alltid samma familjer som hjälper till i slutänden- övriga hoppar av vartefter) och som du säger, man har faktiskt rätt trevligt till slut : )
gillade oxå sidospåret du halkade in på- gick det åt Seth-hållet med kroppshyddan, eller...?

annannadesign sa...

Jag håller med om allt du skriver Pernilla - tyvärr finns det en mängd barn som aldrig får uppleva det här...

Så jag tycker att det är bättre att stå och klistra etiketter en hel helg, än att sälja (=köpa själv?) en miljard salamikorvar och strumpor och stearinljus och... Allt som samlar in pengar där barnen själva jobbar är bra sätt. Sen att man som förälder åker på att jobba också är faktsikt OK... Det finns helt enkelt inget rätt eller fel i det här - som i så många andra frågor.

/nina sa...

Det här är megasvårt. Har själv tagit på mig att hålla ihop sonens innebandylag - och du kan inte ana vilka fina ursäkter folk har för att slippa jobba några timmar på en cup.. samtidigt håller jag med om allt du säger om att det finns tungt vägande skäl för många att inte kunna ställa upp.

Jag tror faktiskt att en av anledningarna är att klubbarna fick mycket mer ekonomiskt stöd när "vi var små" när nu det var, men typ 70-80-talet.

Det värsta exemplet är väl ishockey, där kan vi snacka segregering. Förutom att utrustningen kostar tusenlappar så ska man skjutsa till träning som ligger i en islada 1½ mil bort, och ställa upp på ett antal arbetspass per familj och år, sälja strumpor osv osv i all oändlighet.

Därför får sonen inte börja med hockey. Han är ledsen och arg, jag känner mig som en skurk. Men jag kan inte, som frånskild mor med två barn och exmake utan bil fixa detta utan att gå under.

Dessutom är äldste sonen totalt ointresserad av träning, så den lilla energi jag har över när jag tjatat på dom andra familjerna i innebandylaget :-) måste jag lägga på att få honom lite tränad....

och jag kan lova, att hade jag fått in en ny spelare veckan före cupen hade jag inte krävt något jobb av den familjen... det får ju finnas gränser....

La vie et moi sa...

Jag håller så med dig i det du skriver. Jag är en av dessa superengagerade föräldrarna som ställer upp på allt för barnens skull. Tyvärr orkar man ju bara till en viss gräns och man har inte alltid möjlighet att göra allt lika engagerat och bra alltid. Även vi högpresterare kan behöva en paus då och då.

Det måste vara ok att kunna utföra de frivilliga insatserna när tid och kraft finns, det ska inte vara baserat endast på krav.

Men visst är det egentligen riktigt kul att vara engagerad idrottförälder.

Johanna Wistrand sa...

Du har så rätt, Pernilla!
Man (jag) tänker automatiskt villaförälder, kärnfamilj, ekonomiskt trygg medelklass när jag hör ord som fotbollscup. Bara i ordet går en skiljelinje mellan folkoch folk. Ungefär som "sportlovsresa" och "utlandssemester" - sådant som ligger utom räckhåll för många med barn. Det är liksom markerandet av en svenska, medeklassvärld som utspelar sig i villasamhälle. Inte ensamstående föräldrars vardag i stan. Inte i min värld i alla fall.

Anonym sa...

Just precis därför är jag så glad att ingen av mina barn vill spela fotboll.

/Viktoria

Pernilla sa...

Hinner inte svara på allt nu men Johanna, jag förstår hur du tänker. Dock fanns flera lag i cupen som hade många invandrarbarn och nu kanske jag är fördomsfull men oftast bor inte invandrarbarnen i villor med ekonomiskt trygg medelklass. Tyvärr. de borde bo där. :) Så förhoppningsvis är fotbollscup fur alle. :)

Erika sa...

Jag håller med dig i sak Pernilla, men då jag själv är engagerad som undomsledare i min dotters fotbollslag måste jag säga att det är väldigt mycket som krävs i det engagemanget. Arbetet som tränare är helt ideellt (jag kan tänka mig att många föräldrar tror att man får ersättning). Jag kunde aldrig ana hur mycket arbete och ansvar som föreningen faktiskt lägger på ledarna att utföra eller organisera förutom själva träningen då (cafeteria, städa klubbhus, plocka skräp, tvätta tröjor efter match, mm). Ibland drabbas man helt enkelt av tanken att "Nej, nu måste de andra föräldrarna ställa upp lite också", det var nog det som hände när du fick det otrevligt formulerade mailet. Det måste vara så att det ekonomiska stödet har minskat väsentligt, för det är stor skillnad nu mot hur det var när vi var små.

Pernilla sa...

Ja, det är väl det här som är problemet. De som är ledare och tränare får slita hur mycket som helst, och så får även föräldrarna göra. Det är alltid samma människor som engagerar sig och sedan finns en hel drös som inte orkar göra ett skit. Då pratar jag inte om de föräldrar som inte kan av olika anledningar.

Hur lösa!?