fredag 25 juni 2010

Det här med högtider

Som lärare är det lätt att man antar att alla är så glada för lov och helger. Det är ju så härligt att vara ledig. Alla tycker inte det.

Idag ville mina barn se på barnprogram mitt i soliga härliga midsommaraftonen. Vi sa nej, vi skulle ju dessutom strax gå till midsommarstången i våra fina sommarklänningar. De drog ändå på tv:n och barnkanalen var på. Då fick jag en sådan där jobbig känsla. Just nu finns det barn som sitter i sommarsverige och ser på Bolibompa medan mamma och pappa super/knarkar ner sig. Om de har tur får de titta på Bolibompa och inte på mamma som kräks. Eller värre.

Jag mår så dåligt när jag tänker på det här. Jag mår så dåligt när jag tittar på mina barn som faktiskt har det så otroligt bra, och tänker på alla som inte har det. Detta pågår hela tiden, bara mer under högtider och helger. Jag har förmodligen elever som går igenom ett helvete, utan att jag vet det. För de döljer det så bra.

Gick in på Denises blogg och såg att hon hade liknande tankar. BRIS har öppet hela helgen. Bra.

3 kommentarer:

Malin Persson Giolito sa...

Och jag har skrivit en hel roman om precis de eleverna...

Åsa Hellberg sa...

Och jag har träffat en och annan av föräldrarna...

Åsa Hellberg sa...

Och träffat de eleverna när de blir vuxna, inte att förglömma.