torsdag 1 juli 2010

Idag

Får vi påfyllning av folk. Två vänner till min vän kommer hit över helgen. De bor annars i Italien. Tydligen är kvinnan i det paret väldigt energisk. Vi får se vem som tröttar ut vem först. Spelen kan börja. De landar på Skavsta om fem minuter, vi ska hämta dem i stan och sedan börjar megasightseeingen som toppas med lite Skyview på eftermiddagen.

Min vän K är väldigt generös. Vi kan inte gå ut och äta för hon bjuder alltid. En gång lyckades jag betala när hon var ute och rökte. Hon blev arg. I Korea betalar "storasyster" och eftersom K är ett år äldre än jag är hon storasyster.

Ikväll blir det stor middag för min väns alla vänner hemma hos mig. Jag och maken skulle bjuda. Det är bubbel, det är tilltugg, det är tre rätter och den sista är egentligen också tre. Kunde inte bestämma efterrätt så jag har gjort tre saker, som en liten buffétallrik.

Jag har ju förberett och handlat en hel del men igår när vi kompletterade (ganska mycket visade det sig dock) så betalade K på Systemet (1300) och halva ICA (700). På måndag vill hon bjuda hela familjen på SPA. Hon är galen. Och jag blir frustrerad för jag kan aldrig, aldrig, aldrig bjuda tillbaka. Hon vägrar. Jag har inte varit hos henne, hon har varit här fyra gånger. Jag har lyckats bjuda henne på restaurang typ två gånger. Vad göra???!!!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Låt dig bjudas. Köp en present. Ge på Arlanda en minut innan hon åker. Något litet fint smycke kanske. /Stalkern

Paperback Lover sa...

Sno hennes pass. Säg att hon bara får tillbaka det om hon också mottar pengar.

Eller, njut av att vara "lillasyster".

Simona sa...

Säg att i Sverige är det djupt förolämpande mot värden att bjuda och att du eventuellt blir tvungen att begå spektakulärt självmord om hon fortsätter.

ELLER säg att om hon fortsätter kommer du tvinga henne se alla Twilight-filmerna, om och om igen. Det borde funka.
(behöver jag säga att dottern är i Twilight-koma här hemma? Gillade Avatar-koma bättre. Den har jag sett 5 gånger nu.)
ELLER säg att vi i Sverige just gått över till ny tidräkning och du insett att du faktiskt är äldre än henne.
Hm. Den taktiken KANSKE har en del logiska luckor.
Nu ska jag fira att jag sprang 1,95 km med en räck macka.
Puss!

Mira sa...

Ett smycke kanske eller nåt annat minne, liksom Stalkern sa...
Mira

Simona sa...

Och du, glöm inte plåta efterrättstallriken!

Hopaps ni inte fastnar i Globen..

Jag är höjdrädd. Men det är ingen fobi. Det är en helt rationell rädsla.

:-)

Z sa...

tacka och ta emot.

MonasUniversum sa...

Köp en present till henne. Efva Attling har hela prisspektrat och brukar vara uppskattat..

Mia, Businessmorsan sa...

Present när hon åker tror jag också på! Gärna något riktigt svenskt, eller något som påminner henne om något ni sett när hon varit här. En riktigt fin Sverigebok på något språk som hon begriper skulle också kunna vara något. Monas förslag om Efva Attling är också lysande!

För övrigt är det hela inte så konstigt - asiater är sådana! I min ungdom (när jag var 30) deltog jag i en ledarskapsakademi i Japan. Det första dygnet fick man bo i en japansk familj, vilket är något helt otroligt att man fick göra. Jag hade förstås med en present. *En* present, fin förstås, någon tjusig Orreforsskål eller så. Den fick damen jag bodde hos när jag kom dit. Tyckte det var bra så. Sedan fick jag presenter av henne. Varje timme!!! Det hela blev rätt påfrestande (och genant), så jag var faktiskt rätt glad när själva akademin började...

Pernilla, om hon har mycket pengar tycker jag inte att Du skall fundera så mycket. Och kom ihåg, det här är deras livsstil. Jag har sett liknande på närmare håll (Frankrike). Jag tycker nog att Du redan gör allt vad Du kan för att fixa en fantastisk vistelse för henne. Känn Dig nöjd med det och fortsätt bubbla!

Kramar, Mia.