tisdag 22 januari 2008

På begäran. Veckans matsedel.

Var duktig och planerade och handlade igår. Here goes:

Måndag: Egensnickrad pastagratäng som innehåller penne, tomatsås, bacon, keso och på toppen lite riven mozzarella. Efter att ha läst hemlige kocken så gjorde jag nu egen tomatsås, blir jobbigt det här att vara så medveten. Måndagens rätt var inte ett dugg GI-inspirerad.

Tisdag: Kyckling med basilikatagliatelle ur Paulúns "Blodsockerblues i köket."

Onsdag: Teriyakibiff med råris "Blodsockerblues...." igen.

Torsdag: Köttfärsbiffar med halloumi och tomatsås ur "Klaras GI-mat." Tomatsåsen har jag redan gjort då jag gjorde dubbelt igår. He he. Är jag äckligt effektiv eller inte?

Fredag och söndag är vi bortbjudna - perfekt.

Vill tillägga att all mat serveras med sallad och/eller grönsaker. (Eh, vad består då sallad av?)

Nu ska jag ställa mig och laga den där basilikatagliatellen. Får gäster ikväll. Kanske kanske svänger jag ihop ngt onyttigt till efterrätt. Är ju ändå en tjockis. ;)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack, var det min begäran?

Jag älskar att läsa andras matsedlar, mer inspiration behöver man alltid!

Jag kanske borde köpa Paulúns bok, vi borde börja äta nyttigare...

Pernilla sa...

Visst var det din begäran. Your wish is my command vet du väl. :) Eftersom jag ändå hade planerat så kunde jag ju tillgodose ditt önskemål.

Paulúns böcker är lite tråkiga tycker jag men när man lagar maten så är det väldigt gott. Först tycker jag inte att det ser ut att finnas ett dugg jag gillar men så tar jag ngt och så funkar det. En bok med många goda familjerecept (dock ej så viktnedgångsvänliga) är GI för familjen av Ulrika någonting. Gillar den skarpt!

Kul förresten att dina hemlagade fiskpinnar föll barnen i smaken. Fast utan citron då. ;)

Anonym sa...

Jag är liksom fortfarande lyrisk över att vi lagar riktig mat här hemma och dessutom efter veckomatsedel, innan barnen så åt vi nästan aldrig nåt lagat från grunden (förutom när vi hade gäster) så smör och grädde kör jag stort med (och nya recept nästan enbart från Fredagsgourmets olika delar), dessutom vägrar jag använda alltför kalorisnåla alternativ för barnens skull. Det kommer straffa sig för mig och maken...

Så det måste inte vara viktnedgång, min tanke är istället inte viktuppgång ;-)
Och att barnen ska lära sig äta nyttigt självklart.

Men jag har lagt "Den hemlige kocken" i min önskelista efter din rekommendation.

Pernilla sa...

Passa dig för den hemlige kocken, livet blir bra mkt jobbigare!!! ;)
Jag kör lite extra kalorier till barnen med smör etc så det är lugnt.