lördag 16 augusti 2008

Brist


av Anna Schulze är nu utläst. Det är en novellsamling och det var väldigt behändigt med noveller. Jag orkade ungefär en halv per kväll. Perfekt.

Anna var min skrivarkurslärare i våras och det rådde verkligen inga tvivel om att hon kunde sina saker. Hon var ärlig, ibland på gränsen till brutal. Men på ett bra sätt. Konstruktiv. Jag ville inte läsa hennes bok då, jag var rädd för att jag inte skulle gilla hur hon skrev och hur skulle jag då kunna ta kritik från henne. Jag var också rädd att jag skulle gilla det och då bara bli imponerad och inte kunna ta till mig undervisningen av den anledningen.

Brist är en novellsamling om människor som befinner sig i någon slags brytpunkt i sina liv. Det är inga triviala ämnen som avhandlas. Alla novellerna berör och stannar kvar. Ibland på ett bra sätt. Ibland stannar det kvar mindre bra saker. En novell var fruktansvärd och slutet var äckligt. Jag höll på att spy. På riktigt, mådde otroligt illa. (Sista novellen ifall du är känslig och planerar att läsa boken).

Kan verkligen rekommendera Anna Schulzes bok BRIST. Jag kan också varmt rekommendera henne som skrivarkurslärare.

7 kommentarer:

Rebeccas.se sa...

Tack för titten i min blogg. Är kul och surfa in i nya fina bloggar. Hit kommer jag tillbaka :)

Pernilla sa...

Ja, jag fastnade lite. Din blogg är jättefin! Du är jättevälkommen tillbaka!

Pernilla sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Oj, vad kul! Jag har läst din blogg förut men hade ingen aning om att du var en av våra elever på Skrivarakademin:) Lycka till!

Pernilla sa...

Där ser man. Tack! :)

Anonym sa...

Du är anonym här i din blogg och dina barn är anonyma, men Anna S får ståta med hela namnet i bloggen. Hur tänker du där, har du reflekterat något över detta? Det är ju starka ord du använder om hennes skrivande, och trots rekommendationen inte odelat positiva. MVH Susanne

Pernilla sa...

Susanne, Dels är Anna S en publicerad och erkänd författare, som sådan får man nog ta att man refererar med ett helt namn till deras verk. Jag kan ju inte berätta om en bok jag har läst och inte berätta vad bok eller författare heter. Eller missförstår jag hur du menade nu?

Sedan tycker jag själv visst att mitt inlägg var positivt. Det hon skriver om i sista novellen är incest och det ämnet kan man knappast skriva "det var bra" om, det kräver starka ord. Själv skulle jag som författare bli glad om jag lyckades beröra mina läsare, oavsett vilken slags känlsa jag väcker hos dem. Man vill ju bli berörd när man läser, det ska krypa in under skinnet och stanna kvar. Det lyckas Anna med.

Och till sist. Jag har direkt till Anna kommunicerat vad jag tyckte om hennes novellsamling, samt gett henne länk till just det här inlägget.

Så tänkte jag.