onsdag 27 augusti 2008

Skrämselpropaganda

Igår på väg ut från ICA mötte vi en man med amputerat ben. Han körde med kryckor, ej rullstol. Stora E gjorde stora ögon och frågade såklart om det hela.

Jag: Han har förlorat sitt ben.
Stora E: Varför då?
Jag: Ibland blir benet jättesjukt och då måste man ta bort det. Min farfar hade bara ett ben.
Stora E: Varför blev hans ben jättesjuk?
Jag: Min farfar rökte jättemånga cigarrer och då blev hans ben sjukt.
Stora E: (ledset) Jag vill inte bara ha ett ben!
Jag: Om du inte röker så får du inte det. (Eh...)
Stora E: (fundersamt) Kim röker. Du måste säga till Kim att hon inte får röka för hon inte ska ha ett ben. Du måste säga det mamma!

(Kim = min amerikanska kompis som bor i Korea och var här i våras och helt riktigt röker som en borstbindare).

0 kommentarer: