fredag 22 augusti 2008

Dumma

Lilla E säger "dumma" om allt som inte fungerar som hon vill. Jag är benägen att hålla med.

Glad i hågen går jag in på
www.sj.se för att boka resa till bokmässan i Göteborg, sent i september. Så långt allt väl. Det visar sig att alla X2000 avgångar är dyrare än vad jag tycker att de ska vara.
Dumma.

Jag börjar titta på intercitytågen som har mycket bättre priser. Men som maken uttrycker det "det är som att åka pendeltåg i fem timmar".
Dumma.

Jag är inte sugen på intercitytåg. Maken tycker att jag ska boka med X2000, han tycker inte att vi är sååå fattiga. Jag känner mig snål och tycker att det låter dyrt, det kostar lika mycket som om jag och maken tog Ryan skrutt Air till Barcelona. (Ja, jag har just kollat och nosat lite ditåt).

Men jag vill åka. Och jag vill inte åka intercity, oavsett hur många egna timmar det betyder, med goda böcker eller eget skrivande. Jag vill åka X2000.

Så bestämmer jag mig för att boka X2000. Men innan jag har klickat klart gör jag ett överslag i huvudet. Det blir billigare för mig att åka bil. Själv. Till Göteborg och hem.
Dumma. Verkligen dumma.

Jag har ändå inte lust att köra hela vägen så jag
klickar fram till totalsumman och till steget innan betalning. Då får jag upp val. Om jag vill ha ombokningsbar resa så kostar det 204 kronor till. Och om jag vill kunna avboka och få pengarna tillbaka så kostar det 535 kronor till. Eller så. Inte visste jag att SJ inte bara hade anammat Ryan Airs priser, de har även anammat deras tillägg. Vill du ha med dig en väska - betala 87 kronor till. Vill du ha med dig en vän, betala en krona.
Dumma.

Så nu sitter jag här. Och stirrar på skärmen. Och blir ideligen utloggad från sj.se för att jag inte kan bestämma mig. Kanske ska jag för en gångs skull gambla lite. Har hört att de auktionerar ut biljetter på tradera. Kanske kan jag få högst lägsta bud.
Inte så dumma.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Men kollade du på 1:a klass priser på Intercity? Kan blir billigare än X2000 och man får riktiga sköna sittplatser och - väldigt viktigt - inga barn i vagnen. Priserna brukar vara inte så mycket mer än 2:a klass.

Och X2000 till Göteborg blir alltid fast bakom en godståg eller Intercity och försenade...

Pernilla sa...

Yo Jason! Kanske dags att omvärdera det där med barn i vagnen... ;) Personligen tycker jag nog att businessfolk med mobiler är bra mkt jobbigare. Och det är sant, man blir alltid försenad i de där x2000ingarna. Ska kolla upp ditt tips, tack!

Pernilla sa...

Nä. Jag gamblar inte. Kom på att jag har studentrabatt. :) Hela 200 billigare blev det.