fredag 22 oktober 2010

Att vilja mycket

De ville baka.
De ville läsa sin nya bok.
De ville se på film.
De ville ut i snön.
Snön vann.

Jag ville inte tömma varken diskmaskinen eller diskbänken. Jag ville inte heller plocka undan allt skräp på matbordet. Inte heller ville jag hänga tvätten. Vad jag ville var att grotta i mitt manus. Det ligger här, bredvid mig, utskrivet och redo för en sista mangling. Med hålen åt fel håll. Maken vägrade att slösa på en regnskog till för att jag skulle bli nöjd. Men ärligt. Hålen åt fel håll. Jag klarar knappt att rätta ett läxförhör som har hålen åt fel håll och nu ska jag rätta en hel bok som ser ut så?! Men jag grottar inte i manus, jag är ingen husmor. Jag sitter bara här och slösar bort tiden genom att slösurfa.

Nu bråkar de. Snart kommer de in och kräver att få baka, läsa och se på film. Samtidigt. För det, kommer de att hävda, har jag lovat.

Tror det börjar bli dags för fredagsvin.

0 kommentarer: