fredag 22 oktober 2010

Hon visste

Idag berättade jag att hon var bjuden på kalas på söndag men att inbjudan hade kommit bort och att mamman hade ringt och bjudit in henne. Jag inväntade jublet men det kom inte. Jag var frågvis och fick veta att hon redan visste att det skulle vara kalas men trodde att hon inte var bjuden. En kompis hade frågat om hon skulle gå och hon hade svarat "Nej. Man pratar inte om kalas." Kompisen hade sagt att det var tråkigt att hon inte skulle komma.

"Mamma jag höllde nästan på att börja gråta då."

Jag med. Men mamma har fixat. Mamma kommer alltid att fixa allt jag bara kan. Måste nog köpa det där luddiga rosa täcket snart.

5 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Du är en bra mamma, Pernilla.

Pernilla sa...

Tack Åsa. :)

Åsa sa...

Jag kanske är dum, men jag fattar inte! Var det som du skriver eller hade du fattat att det skulle vara kalas och ringde upp och undrade varför din dotter inte var bjuden? Jag bara undrar eftersom vi hade big drama här i måndags. På söndagen hade det varit party hos en kompis till S. När S fick höra det på måndagen i skolan blev hon jätteledsen men samtidigt urförbannad. Hon skällde ut kompisen efter noter och frågade om det är så hon brukar behandla sina vänner. Sedan gick hon på kompisens mamma när denna kom för att hämta på fritids.S sa till mamman att det där med inbjudningar är föräldrarnas ansvar. Mamman svarade att hon så klart inte hade en aning om att S inte varit bjuden... S var ledsen hemma hela kvällen och det fortsatte på morgonen. På väg till jobbet får jag ett sms från mamman som vill att jag tar ett samtal med min dotter. Jag svarar att jag kan prata om att man inte behöver skrika åt andra, men att vi är stolta över att vår dotter är modig nog att sätta ord på sina känslor, både till kompisar och vuxna. Vi tycker att hennes dotter måste ta konsekvenserna av sina val. Resultat: S är vip-inbjuden till Halloweenkalas, men är så sårad att hon inte vill gå och kommer definitivt inte bjuda kompisen på sitt kalas. (Kanske liiite lång kommentar)

Pernilla sa...

Slatan vad S är cool! Och jäklar vad bra du svarade! Man kan undra vad den mamman tyckte att du skulle prata med S om. Tycker jag. :)
Och jag förstår S. Hade inte heller velat gå till ngn som var dum. Men jag är ganska lättstött. Och långsint.

Åsa sa...

Ja, vi kan ju vara satans coola och konfliktorienterade här, men frågan kvarstår. Var DU så cool att du klirade biffen med den andra mamman i förväg?