tisdag 5 oktober 2010

Mer om följebrev

Amanda Hellberg blev inspirerad och skrev en liten uppmuntrande (?!) text om det här med följebrev. Kanske följer jag helt enkelt hennes färdiga mall? Eller så kanske jag kan själv? För hon har en god poäng - om man har skrivit en hel bok borde man ju för bövelen kunna formulera ett litet följebrev. No sweat.

Jag googlade lite också. Mattias på Piratförlaget ger konkreta råd om följebrevet.

Just nu är mitt följebrev en kladd som består av:
En kort beskrivning av boken.
En ännu kortare beskrivning av mig.
En kort beskrivning på varför jag har skrivit just den där boken.

Totalt 206 ord. Det är ju väldigt lite. Jag kanske har fattat mig lite för kort?

Jag tror att jag ska ha med lite mer om boken. Lite mer om mig själv.

Jag tror dock inte att jag ska ta med att ungefär 10 bloggläsare har lovat att köpa boken om den kommer ut.

14 kommentarer:

Annelie sa...

Jag lovar också att köpa den, då blir det 11 :-)

Pernilla sa...

TACK! :)

Perny sa...

12

Pernilla sa...

Strålande! Tack!

Amanda sa...

haha

Jag som tyckte jag var sjukt uppmuntrande och vän
(för att vara jag)?

Men allvarligt. Detta fixar du. Förmågan att skriva kort och koncist är en gåva och det kan du ju.
Lite fler värdeladdade ord bara. Liiite mer självkänsla.

Ibland kan det också vara lättare om du föreställer dig att du skrev detta åt nån annan, att du var Pernillas skickliga polare som lovat hjälpa henne med brevet.

enbokcirkelföralla/Karin sa...

11 jag lovar att köpa =)

susanne b sa...

Och nu är du väl uppe i 14. Med migo! :-)

Anneli Stålberg sa...

Det där följebrevet skapar en del ångest. Men det är ju faktiskt så att kan man skriva en bok ska man väl för bövelen kunna skriva ett följebrev också. :)

Mitt följebrev innehåller 504 ord med personuppgifter. Jag släppte till slut sargen och skickade iväg mitt manus för tre veckor sedan.

Lycka till!

Johanna Wistrand sa...

Berätta om ditt stora nätverkande också, IRL och i bloggvärlden, det kan vara intressant för en förläggare kan jag tänka mig, i marknasföringssyfte. Att detta är en författare som medverkar till attsälja boken.

Johanna Wistrand sa...

Och skriv inte som en kratta som jag gör... (korr korr)

Johanna Wistrand sa...

Och skriv inte som en kratta som jag gör... (korr korr)

Pernilla sa...

Anneli, HÅLLER TUMMARNA!!!

Johanna, tror du?! Hmmm. Lovar att försöka att inte skriva som en kratta.

Amanda, jag känner ju inte dig så bra än men jag tog det uppmuntrande. Fast det var lite mer som en uppmuntrande hård spark tycker jag. Men det är ok. Jag funkar rätt bra med sådana. :)

Min man (som varken läser eller skriver mer än nödvändigt) har just fått tycka om min kladd. Han skulle välja mig framför alla andra. Ska jag skriva det?! ;) Dessutom hade han åsikter om att en sak lät lite klyschigt. Vad fan!?

Och jädrar vilken försäljning det kommer att bli! Tack!

m family goes västerut sa...

Nummer 15. Ta med det!

Carolina sa...

och 16! - herregud, snart får DU välja förlag efter vem som erbjuder bäst villkor för en given storsäljare...
och kan jag boka tupperware med dig redan nu?? skriv det också - att det ingår i paketet "Skrivarmamma" - och du, är det inte briljant att skriva så kort som 206 ord? det gör säkert ingen annan författare - bara de blir nyfikna, eller hur?? good luck!