tisdag 25 januari 2011

Hej FK

Telefosamtal till FK:

-Hej, jag har vabbat en del sista tiden och har fått hem lite intyg jag ska skicka till er. Tidigare har dessa varit portofria men nu fick jag kuvert som jag ska frankera.

-Bla bla bla bla bla man får inte med något kuvert.
-Hur ska man då skicka in blanketten?
-Ett frankerat kuvert.
-Men det är märkligt, portot brukar vara förbetalt.
-Nej. Var det länge sedan du vabbade sist?
HA HA HA HA HA! Var det länge sedan jag vabbade sist? I WISH!
-Nej. Jag vabbar hela tiden och kuverten brukar vara med förbetalt porto eftersom det inte är vi föräldrar som är intresserade av att få in intyg.

-Vänta så ska jag kolla lite.
Väntar.
-Hallå. Det där skickas centralt så det är ingen här som riktigt vet. Men jag kan skicka ut ett förfrankerat kuvert till dig.
-Tack, det vore fint.

Ja. Jag hade även ett annat ärende när jag ringde. Ja. Jag har råd att betala fem kronor på ett brev. Men av princip är jag så emot de där intygen som 1)fördröjer min utbetalning, 2)ökar arbetsbördan hos mina barns pedagoger 3)tydligt visar att jag inte är att lita på för jag är förälder och självklart gör jag allt jag kan för att fuska till mig några hundra.


Men vad säger ni? Visst brukar väl kuverten vara frankerade?!

11 kommentarer:

Olivia sa...

Japp, jag har ett intyg framför mig och med det finns det ett frankerat kuvert. Jag var tvungen att dubbelkolla, har aldrig reflekterat över det..

Simona sa...

Vet inte. Får så lite när jag vabbar att det knappt lönar sig att ta sig igenom den administrativa labyrinten. Kanske det som är meningen.

Åh, var är våren? livet? bubblet?

Jag längtar!

Z sa...

Japp!

Susanne sa...

Ja,det brukar det. Fick några förra veckan som var förbetalda. Sparar dem på hög eftersom man får ett för varje anmälning eftersom jag misstänker att de har en deal med posten... så om de slutar skicka dem ska jag ha massor :D

Isa sa...

Hmm, om du menar intygen som förskolan/skolan ska skriva under så vet jag faktískt inte. Både vår förskola och skola sköter biten med att skicka in intygen när de är påskrivna så vi gör bara en vab-anmälan på nätet, resten sköter de.

Pernilla sa...

Isa, vilken service! Otroligt! Fast kontrollfreaket i mig skulle nog ha svårt att lita på att de tkom iväg... :)

Japp. Menar intygen som förskolan ska fylla i. Och precis. Jag hade rätt. He he.

Erika sa...

Jag är ganska säker på att det är så att om man gör anmälan via internet, så är kuvertet frankerat, annars inte.
/Erika

Maria Andersson sa...

Det märkliga är att min man får kuvert med betalt porto men inte jag från FK...ska man anmäla könsdiskriminering?

Isa sa...

Jag är också kontrollfreak Pernilla! :-) Men skolan har stenkoll och även förskolan. De skickar intygen varje fredag så det finns en rutin som funkar jättebra. Skönt både för oss och dem eftersom de kan göra ett race en gång i veckan och slipper "duttandet" med lappar hit och dit.

God lunch du åt förresten, blev riktigt kak-sugen! .-)

Trude sa...

Hej!! Hoppas du kryar på dig snart!
Vad jag har förstått så får man frankerade kuvert om man loggar in och anmäler VAB med e-legitimation på deras hemsida. Så har det alltid varit för mig. Ibland anmäler vår sjukhälsovård åt oss och då blir det som att anmäla utan e-leg och då får jag kuvert dom måste frankeras. Men detta borde väl de veta pm inte annat?!?...
Kram

Pernilla sa...

Trude, det kan stämma. Jag anmälde några dagar utan e-leg för min dator var på lagning , orkade inte ladda ner en ny. En dag anmälde jag med e-leg. Men det är ju helt sjukt, ska man få betala när man inte har e-leg? Hur känns det mot folk som inte har råd att ha t.ex. uppkoppling etc.

Maria, det låter ju helt sjukt. Kan det ha med e-leg att göra för er också? Det låter superknäppt.

Isa, det låter riktigt skönt och bra. Måste ju vara mest effektivt för alla.