måndag 17 januari 2011

Misslyckat vabbpyssel

Det är bara att konstatera. Jag kan inte baka bullar. Jag har alltid velat komma hem till ett hus med nybakta bullar, det är den ultimata trygghetsgrejen för mig. Om någon kommer med nybakta bullar så finns det inte en chans att jag tackar nej. Inte en endaste chans. Och idag fick jag för mig att jag och mina barn skulle vabmysa med nybakta goda kanelbullar.

Tjena. Jodå. Det doftar kanel i hela huset och det är ju trevligt men bullarna är pyttesmå, för de jäste aldrig. De är degiga, för de jäste aldrig. De är hårda, för de jäste aldrig? Jag fattar inte vad som gick fel för 1) Jag är läskunnig. 2) Jag läste receptet noga. 3) Jag följde receptet. 4) Jag är fan inte helt korkad.

Råkade skriva på facebook att jag inte är någon äkta mamma eftersom jag inte kan baka bullar och då fick jag kommentarer om att man inte alls ska ha dåligt samvete om man inte kan baka bullar. Så menade jag inte. Jag menade att för mig är det en mammaegenskap, att kunna baka bullar. Min mamma kan, andras mammor kan, mina vänner som är mammor kan. Men inte jag. Alltså är jag inte en äkta mamma...

Ja. Jag vet. Jag är en bra mamma. Ja. Jag vet. Det ligger inte där. Jag veeeeeeeet.

Vad barnen tyckte?
-Mamma, de här var inte så goda.

Sedan kollade vi på Mamma Mia och somnade i soffan alla tre. Nu ska jag diska och titta på de #"¤% bullarna som ligger där och doftar gott och smakar deg. Hård deg.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan inte heller!
Mamma Moa

Åsa Hellberg sa...

Å inte jag heller. Konsum och alla andra livsmedelsbutiker skapade bake off bara för oss.

Pernilla sa...

Skönt att höra. Men skulle ni inte vilja kunna? Jag hatar att baka men vill ändå vara värsta bullbakerskan. Varför?!

Susanne sa...

Lugn, lugn. Du är inte ensam. Jag är mamma. Har varit i 15 år. Jag kan INTE baka bullar. Jag kan väldigt mycket men inte. baka. bullar.
Däremot har jag en dotter som nu bakar underbara bakverk. Så nu doftar det i huset i alla fall. Så det kan du kanske också se fram emot :-).

Pernilla sa...

Åh. Kan de bli stora och baka åt en?! Wow! Längtar!

Anonym sa...

Har du tänkt på att det kan vara receptet som det är "fel" på?

Om inte annat kan du trösta dig med att du kan sy!! Fina gardiner och kuddar vet jag minsann. Som en "riktig" mamma. :-) Det kan inte jag. Skulle gärna vilja. Köper själv allt färdigsytt!

Vi kanske skulle deala lite med varandra...du syr och jag bakar.
:-D.

Kram Sara

/nina sa...

Vill du kunna baka bullar EGENTLIGEN eller är det mest en ångest att man "ska" kunna? För det är inte så komplext egentligen. Men jag skulle inte rekommendera att göra det med barn i början.

Min mamma är en usel bullbakerska, själv har jag läst 100 recept och kommit fram till hur jag ska lyckas. Nu blir dom hyfsade, men det tog ett tag. Bli bra på nåt annat vetja. Chokladmousse? Lasagne? Eller kolla med nån du känner som VERKLIGEN kan. Du kan men du måste inte.

Pernilla sa...

Nina. Svaret är nog nej. Jag hatar att baka och är nog inte intresserad. Jag vill bara kunna för att kunna ge mina barn det jag inte har fått.

Och det roliga är att jag inte ens bakade med dem, de fick bara vara med på slutet. JAG gjorde degen. JAG kavlade och knådade. De fick.. eh.. bre på smeten och skära...

Jag är bra på en massa saker, gör god kladdkaka etc, jag är inte helt lost i köket men det är just bullar som har ngn trigger hos mig. Man ska kunna ge sina barn nybakta bullar med iskall mjölk för då har de det bra...

Å andra sidan älskar både de och jag Pågens kanelgifflar... :)

Skönt att höra att inte "alla andra" kan ngt som jag faktiskt trodde att alal andra kunde...

Sara... Det är en god tanke i teorin men det där med att sy går nog in under samma kategori. Jag hatar det, men gör det FÖR ATT MAN SKA...Men om du vill ha gardiner sydda så ska jag nog kunna assistera i alla fall. KRAM!

åsa2 sa...

Jag har en galen ide om att det siter i husets väggar...Maken håller delvis med om att olika sorters byggmaterial ger olika typ av värmeåtergivning samt att hur luften strömmar i et hus skulle kuna påverka jäsförmågan. Om kakor blir knalliga eller oformliga eller om sockerkakan inte lyfte beror det nog mer på recept, tillvägagångssät och ev. ugnen, men just jäsdegar: det sitter i väggarna. Jag har testat: i detta hus jäser bulldegen så ända in i nordens vanvettigt bra hur jag än beter mig. KOm hem till mig och provbaka ska du få se:)