fredag 21 januari 2011

Sånger som berättar

Denise har idag underhållit sin blogg med musikinspiration. Hon har excellent musiksmak (vadå bad ballads?! Ge dig!) och dessutom fick hon igång mig. Ballader. Det är något speciellt med ballader. De sätter igång min fantasi och jag ser allt i bilder. Vem behöver MTV? (Ja, vem behöver MTV nuförtiden, helt annan fråga).

Får inte de här stroferna igång din fantasi, då är det nog inget som gör det...

Aerosmith, Crazy:
Say you're leavin' on the seven thirty train
And that you're heading out to Hollywood
.....
But I know you ain't wearin' nothin' underneath that
overcoat and that it's all a show, yeah!


Bon Jovi, Never say goodbye:
Remember when we used to park
On Butler Street out in the dark
Remember when we lost the keys
And you lost more than that in my backseat - baby.


Heart, All I wanna do is make love to you:
It was a rainy night
When he came into sight,
Standing by the road,
No umbrella, no coat.
So I pulled up alongside
And I offered him a ride.
He accepted with a smile,
So we drove for a while.
I didn’t ask him his name,
This lonely boy in the rain.
Fate, tell me it’s right,
Is this love at first sight?
Please don’t make it wrong,
Just stay for the night.

Den här är galen. Det är världens berättelse. En hel bok kan skrivas om den här låten. Love it!
Fan, jag blir så inspirerad att jag kanske ska skriva en bok om alla tre.

Denise pratade om Från och med du och jag kan inte tröttna på den. Den är genialisk.
Bästa meningen är helt klart "För en minut sedan var du min" men jag älskar även den sista strofen:
och i din port har ingenting
förändrats utom just på din
för bredvid ditt namn står ett namn till
Hur sorgligt som helst. Bredvid ditt namn står ett namn till. Du är inte ensam men det är jag. Du har någon och jag står utanför din jävla dörr och glor på ett namn.

Förresten - den här också
"Det här är slutet på vår film."
Så vackert!

Nu ska jag hälla upp ett glas vin, ta fredag och fundera ut hur jag ska komma ur att glo på Let's Dance hela kvällen. Barnen köper inte argumentet att det inte är intressant nu när Denise inte är med. De kräver Let's Dance. Stackars, stackars mig.

0 kommentarer: