måndag 31 januari 2011

Har skrivit

över 3000 ord.

Tänk om det var i min bok... Nu var det omdömen. Jag gillar verkligen inte att skriva omdömen. Jag borde gilla att skriva omdömen. Jag gillar ord. Jag gillar att sätta ihop ord. Jag skriver fort. Det borde vara en favoritsyssla. Men det är det inte. Jag har alltid ångest. Jag vrider och vänder och så blir det ändå inte bra. Jag känner mig som Jenny Diski som blir mer och mer missnöjd med det hon skriver...

Jag tror att jag har kommit på varför jag avskyr omdömesskrivning så. Jag är en person som skriver. Jag är alltså en person som lägger vikt vid ord. Om jag läser en text blir jag jättestörd om jag tycker att den är elakt/otydligt/puckat formulerad. Jag stör mig på mail, jag stör mig på sms. Jag blir irriterad på formuleringar.

Så. När jag skriver omdömen vill jag få ur mig de perfekta formuleringarna. Det är känsliga saker. Jag skriver om elever. Tonåringar. Jag skriver som lärare, jag skriver om deras prestationer. Klart som fan jag hatar att skriva det. Klart som fan man inte lyckas skriva bra. Vad jag än skriver kan tolkas på flera olika sätt.

Men nu är jag klar med hälften. Innan torsdag lunch ska jag få ur mig 18 till... Wish me luck.

5 kommentarer:

Hanna sa...

Ja hjälp, de där omdömena... Mina stackars lärarvänner vrider sig i sina sängar och jag försöker lugna och komma med hurra-rop. Lycka till!

Pernilla sa...

Det är vidrigt. Tack. :)

Susanne B sa...

Förstår hur du känner. Tror jag! Gissar att jag skulle känna något liknande i din sits i alla fall. Men det låter som om din eftertänksamhet och vilja att göra det bra kan räcka långt! Lycka till med resten :-)

Åsa Hellberg sa...

Fy tusan vad svårt det där måste vara.

Pernilla sa...

It is. Och imorgon blir det 18 till. JOBBIGT!