fredag 7 januari 2011

7 januari

Idag hade jag deadline. Boken skulle vara klar, för inskickning. Jag hade räknat ut det så bra och bokat in skrivtid under lovet.

Det är den 7 januari och boken är inte klar för inskickning. Det blir inte alltid som man har tänkt sig. Saker händer, man kan inte styra över allt. Man kan tyvärr inte heller kontrollera allt.

Men. När är den klar då? På ett sätt är den faktiskt klar. Alla delar finns där, nu sitter jag och petar i meningar, lägger till lite, tar bort lite. Fixar, filar och donar.

Så tänker jag på anledningen till att boken inte är klar. Anledningen är att vår familj drabbades av en kris den 22 december och den pågår fortfarande. Och det här får mig att tänka.

Vad fan? Är det så viktigt med några meningar hit eller dit? Tänk om något händer mig och jag aldrig hinner skicka in? Då kommer jag aldrig att få bli refuserad, inte heller antagen. Jag kommer att vara en av alla som har oavslutade manus i den berömda byrålådan.

Å andra sidan... Ett råd man får av många etablerade är : skicka aldrig in något du inte är över 100% nöjd med...

Suck. Jag filar väl klart då. Det här varvet får dock bli det sista. Jag är på sidan 49, det finns i nuläget 208 sidor. När jag har kommit dit, då är det dags att skicka ut bebisen på egna äventyr. Nu kan vi inte vänta längre!

4 kommentarer:

Amanda sa...

100% nöjd blir man aldrig, men lyssna på magkänslan du och ta ett varv till.

Se det som att du badar bebisen, skrapar bort en fläck på söta koftan och pillar bort en liten kråka ur näsan.

Mrs S sa...

Hur ska du göra? Skicka till en, till flera? Uppvakta redaktörerna intensivt? Hur ser din plan ut? För jag gissar att du din vana trogen kommer att se till att ha ett finger med där det händer ...
Stort Lycka till!

Anonym sa...

Lycka till så oerhört mycket! Hälsar en trogen läsare. / Mia

www.malinrocaahlgren.com sa...

Håller med Amanda. Jag petade i min roman 1 säkert 70 gånger och bestämde mig för att jag fick sluta annars skulle jag hålla på förever. skicka in och lycka till ;)

(Vi ses snart?)