fredag 7 januari 2011

Hoppas att ni har haft ett skönt lov

Snart står det lärare i hundratals klassrum runt omkring i Sverige och yttrar just den frasen, med förväntansfulla ögon. Jag vet att jag ibland lyckas säga den, eller något liknande. Som att någon skulle räcka upp handen och säga "Nej fröken, jag har haft ett skitlov. Morsan var full, farsan var inte hemma och vi hade ingen mat."

Jag, och förmodligen alla mina kollegor, vet att alla elever inte har sköna lov. Det är en sak man tänker mycket på i skolans värld. Men ibland glömmer man bort sig och säger något sådant där. Faktiskt jävligt korkat. Bris vet hur det är ställt. I december har 263 barn hört av sig till Bris.

Efter det här lovet vet jag också av egen erfarenhet hur jobbigt det är när folk frågar om man har haft en bra jul / bra nyårsafton/ ett bra lov och förväntar sig ett visst svar. Skillnaden är att jag ger dem inte det svaret de vill ha. Jag berättar att det inte har varit så kanon. Eller så tittar jag bort innan de hinner se mig på ICA / på parkeringen eller på Friskis. Låtsas inte se, alternativt låtsas ha bråttom för jag orkar inte berätta.

På tisdag, när jag och mina elever möts, kommer jag inte att säga så. Jag kommer att titta på dem och säga att jag är så glad att se dem igen. För det kommer jag att vara. Jag kommer vara glad över att vi har kunnat komma tillbaka dit, oavsett vad vi har varit med om under lovet.

2 kommentarer:

annie sa...

People have been very surprised when I've said, "My holidays were really rough; I am glad they are over." They certainly don't expect that response, but I can't lie and say they were fine, etc.

Some people can't handle this. My bosses for two... made them very uncomfortable. But too bad. They need to know that things in my life aren't super terrific.

May be against the "social code," but oh well!

Simona sa...

Ja, det har varit en jävla skitjul. Håller med. Och håller ut.
Tänker på er.
Puss