tisdag 4 mars 2008

Rapport från en skrivarverkstad

Igår var jag ju på skrivarkursen. Flera var sjuka så vi hann med allas alster väl, det var skönt. Min text kom sist så jag hann bli lite nervös...

Jag fick veta att min text var "tematiskt intressant", alltså att det den handlade om var intressant att jag utforskade. Jag hade också experimenterat lite med att utelämna namn och det fungerade, de förstod absolut hur jag hade menat. Det var superkul att höra de olika tolkningarna av karaktärerna och storyn, det var inte bara sådant jag själv hade menat som kom fram. Asballt att höra hur något jag har skrivit har väckt olika känslor och tankar hos någon annan.

Det "negativa" som kom fram var att jag fastnade lite i klichéer i några formuleringar och det hade jag faktiskt själv kommit på efter att jag hade lämnat in texten. Bra att få det klart för sig, för det är ju inte kul att läsa en bok full med klichéer....

Sedan tog läraren också upp en sak som jag själv tycker är supersvårt och förmodligen därför inte är så bra på. Jag ska försöka att beskriva känslor istället för att skriva dem rakt upp och ner. Jag tycker det är lite svårt, jag är en enkel kvinna. :)

Uppmärksamma bloggläsare kanske har sett att jag har tagit bort "skriva fem sidor roman i veckan" under mina mål. Har nämligen beslutat mig för att inte skriva roman förrän kursen är över. Jag lär mig så mycket och ska lägga krut på att skriva övningstexter och sedan skriva boken. Det är planen. Vi får väl se.

Alltid lika inspirerande att vara där, synd bara att jag inte hinner skriva idag. (Appropå att jag minsann hinner allt jag tänker mig he he).

0 kommentarer: