onsdag 13 juli 2011

Sommarenkät

Stötte på den här trevliga lilla enkäten i Dantes bibliotek och var tvungen att haka på. Du också kanske?



1. Om du för en dag fick hoppa in i en bok, och leva där- vilken bok skulle du välja?
Vibeke Olsson har skrivit en serie om livet i romarriket. Där skulle jag vilja vara med ett tag. Se hur det verkligen var. Första delen heter Hedningarnas förgård och kom ut 1982. Har alltid varit fascinerad av romarriket och speciellt efter resan till Pompeji och Herculaneum.

Skulle också kunna tänka mig att vara i The Great Gatsby av F Scott Fitzgerald. Hade så gärna varit med på de festerna, sett hans hus, sett folket. Sett Daisy. Framförallt - bara få uppleva den tiden som är väldigt speciell i USA:s historia. (Är inte alla tider väldigt speciella överallt?)



2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Jellicoe Road av Melina Marchetta. Efter att den har hypats på Twitter måste jag också läsa.



 
 

3. Hur får du oftast boktips?
Twitter, bloggar, kompisar. En annan sak som får mig att läsa är när jag blir nyfiken på någon författare som jag har träffat. Måste då läsa för att kolla in vad de skriver.



4. Det är filmen ”Day after tomorrow” på riktigt och för att inte frysa ihjäl måste du hålla liv i elden. Vilka böcker offrar du till brasan?
1. Deckare. Läser aldrig om.
2. Kurslitteratur. Läser aldrig om.
3. Min spanska litteratur. Har aldrig riktigt fallit för att läsa på spanska.
4. Typ any other bok. Jag läser nästan aldrig om så egentligen förstår jag inte varför de ska stå där och damma. Förutom för att jag älskar dem. Alla.
 
 
5. Aliens/robotar/en sekt tar över världen och bannlyser alla böcker utom en. Vilken tycker du . ska vara den bok som sparas och varför?
A-6171 Ett judiskt levnadsöde av Ferenc Göndör. En gång i högstadiet kom han till min skola och berättade om sin tid i förintelseläger. Behövs inte så mycket motivering, det boken berättar om gör att den måste vara kvar.
 
 
6. Jultomten hälsar på dig och säger att det aldrig mer blir någon jul om du inte skriver in dig  själv i en bok. Vilken bok vill du vara med i och vad gör du därinne?
Jag skriver in mig i Sandra Gustafssons Maskrosungen. Är där en kick ass teacher och räddar Sandra.
  
 
 
 
7. Din favoritförfattare åker limo/skateboard/pulka förbi dig. Givetvis springer du efter. Vem är författaren och vad frågar du?
Hey Douglas Kennedy, stop! Will you come to my release party in April? Or, would you like to blurb my book?
 
 

8. Om du skulle skriva en egen bok- vad skulle den handla om?
Då skulle jag skriva en bok om hur vi människor sviker varandra. Det skulle finnas glädje, romantik, komplicerad kärlek och lite jobbiga känslor. Om jag skulle skriva en bok alltså. ;)
 
 
9. Vilken typ av böcker behövs det fler av?
Jag gillar sådana som får mig att känna och att minnas. Och sådana som berättar saker jag inte vet. Och sådana som handlar om saker som jag känner igen. Och sådana som får mig att skratta lite. Och sådana som får mig  att gråta lite. Det behövs fler sådana.
 

10. Finaste budskapet från en bok du har läst?
Finaste budskapet? Kanske Tisdagarna med Morrie. Det bara kryllar av fina budskap men det finaste är det mest självklara. Ta hand om, och uppskatta, folk du bryr dig om innan de försvinner.
Innan de försvinner helt eller försvinner och inte är som de var. Gå och hälsa på din gamla farmor. Ta en fika med din kompis. Lyssna när din babbliga svärmor/mamma/pappa/mormor/kompis ringer och pratar om allt och inget. Skit i disken och ta en tidig kväll med maken. (Detta är min alldeles egen tolkning av boken).  

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller verkligen med om det som står under nr 10, nämligen att ta vara på tiden och visa människor man uppskattar att man verkligen gör det, medan tid är. Det ska man aldrig vänta med!

Sandra sa...

Tack :)