tisdag 26 juli 2011

Att sätta punkt



Simona har satt punkt i sin blogg. Jag känner att hon satte den så mycket bättre än jag som började klaga på min disk. Men det var mitt sätt att på något vis sluta. Orkar inte älta. Orkar inte läsa mer. Orkar inte ta in mer. Jag tänker på dem hela tiden. Jag kanske inte har bloggat klart om det här men på något vis måste jag sluta begrava mig i skildringar.

Jag försöker göra det jag kan. Inser att teskedsorden är något jag starkt gillar. Och följer. "Alla människor har en tesked och om vi alla tar en tesked med vatten så kan vi faktiskt släcka elden." Ibland måste man våga ta diskussionen. Vara obekväm. Jag var det senast på midsommarafton. Jag sa jag ifrån. Tolererade inte kommentarerna som dök upp. Personen som sa kommentarerna gick hem. Fine by me, bättre hade varit om personen hade kunnat ta en diskussion. Jag använde min tesked.


Mitt i allt det här är jag glad över att jag har världens viktigaste jobb. Ett jobb med möjlighet att påverka.

Hur som helst. Läs Simonas inlägg. Fundera över hur du själv kan göra skillnad i vardagen när du möter vilsna själar som mest av allt behöver kärlek. Fundera över vad du säger när t.ex. en granne pratar om hur "de" kommer och tar våra jobb.

Om du är lärare eller möter ungdomar i ditt jobb - kanske kan den här boken vara något? Jag ska kolla upp den, har inte läst den. Och den här sajten.

Och när någon är störig och allmänt jävla jobbig. Eller motsatsen. Inbunden. Lite konstig. Titta lite längre. Fundera på om det är något du kan göra då. Det hjälper mer än alla tända ljus på Facebook.

10 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Jag är pedagogisk som fan på min blogg idag! Känner också att jag har ett behov av att ta diskussionen.

Simona sa...

Vad fint med teskedsorden. Jag tycker du har bloggat finfint. Om Norge och om disk.

Du och alla andra lärare har ett viktigt jobb att komma tillbaka till.

Puss!

Jennica... sa...

Fint inlägg Pernilla! Och jag tyckte mycket om teskeden, ska tänka mycket på det. Och vad bra att du sa ifrån på midsommarafton, man ska verkligen våga göra det oftare.
Nu ska jag läsa Simonas inlägg.
KRAM!

Anna sa...

Du försöker göra det du kan? Byt ut italienare mot muslimer.

enligt O sa...
Italien är ingenting för mig. Har vi något mer gemensamt? Eller Italien är väl okej, det är italienare jag har svårt för. Och ja det är okej att generalisera.
ti jun 07, 09:57:00 em 2011

Du sa inte emot. Två svenska lärarinnor som tycker att det är ok att generalisera. Man blir mörkrädd.

Simona sa...

Pernilla - du har ju fått ett alldeles eget bloggtroll! Grattis!

Och Anna; man får hoppas att du inte är riktigt så hemsk som du verkar i dina kommentarer...

Pernilla sa...

Åh Anna. Att du orkar. Och att du orkar läsa den här bloggen när så mycket i den stör dig så. Lägg tiden på något vettigare, så kanske du blir en gladare människa.

Jag var ju totalt korkad som inte bemötte det där. Jag borde ha förstått att folk inte förstår ironi, speciellt inte i skrift.

Och nu är det så här, om jag nu ens ska behöva försvara mig, att jag känner Enligt O och därför inte ens behövde. Jag vet vad hon står för och varken hon eller jag är sådana som du vill få oss till. Något jag tror att både hennes, och mina, bloggläsare faktiskt vet.


Suck.


Simona. Tack? :)

enligt O sa...

Ja ironi kan vara svårt att förstå. Kanske borde vi tänkt på att vi vet att den andra är ironisk, men att alla kanske inte fattar det. För nej Anna, ingen av oss tror att varken italienare eller muslimer, eller norrmän för den delen, är likadana.

Simona sa...

Word. Wööööööörd.

Puss!

Pernilla sa...

Puss Enligt O och Simona. :)

Susanne B sa...

Jag tror att de flesta som läser den här bloggen och som känner dig vet vad du står för Pernilla! Vi ses imorgon. Kram!