lördag 30 juli 2011

When in doubt


Jag känner mig lite nervös. Vi ska fan ha ett djur att ta hand om. Och som vanligt när jag är nervös så tar jag till bokstäver. Det finns så många och så bra. Den här boken är sjukt överdriven. Men jag har liksom en glipa i min källkritiska förmåga. Så fort något står skrivet så tror jag att det är det som gäller. Man måste göra exakt som det står. Så nu har jag skrivit en lista. Mitt andra knep vid nervositet. På måndag blir det shoppingtur, för att förbereda för Frasse på bästa sätt.

5 kommentarer:

Åsa Lind sa...

Nej du, försök inte sätta ihop Ludde och Frasse. Två hankaniner ryker lätt ihop. Läs gärna Roslagstulls djurkliniks skötselsidor på nätet. Mycket informativa! Vi har två dvärgvädurar eftersom Jordbruksverket inte tillåter att man håller en ensam kanin. Det var en del meck med det eftersom det som funkar bäst är en hane och en hona tillsammans. Hanen köps då först, kastreras när han blir könsmogen efter ca 6 mån (märks mycket tydligt när det sker...) och efter ytterligare 2 mån är det dags att skaffa honan. För oss har det gått bra, och de har mycket utbyte av varandra. Om ni bygger bur själva kolla också Jordbruksverkets bestämmelser om vilka mått som är minst tillåtna ( bygg gärna större), sitthylla mm. Lycka till!

Pernilla sa...

Jag hade det på känn. Jag har ju läst. :) Men om båda kastreras , går det inte då?

Det där med två har jag också funderat på. säger Jordbruksverket nej till en alltså? "Överallt" står det att de absolut klarar att vara ensamma, så länge de får närhet.

Buren blir större än rekommenderat. Och funkis.

Tack för alla råd!

Åsa Lind sa...

Lite klurigt det där med en eller två. Jordbruksverket säger nej till en ensam, men naturligt lever kaniner i kolonier. Det innebär att de lever tillsammans många men att alla har varsin håla. Det är alltså inte speciellt naturligt att fösa ihop två i samma bur.
Det är ju lite olika hur man har sina kaniner också. Vi har våra ute och trots att vi har tre kelsugna barn så blir det ensamt för dem på vintern. Man kan inte vara ute och gosa så mycket i snön... Barnen gräver labyrinter och snöhinder men jag kan inte påstå att det blir varje dag. En liten stund kan man ta in dem, men man vill inte riskera att de börjar fälla sin vinterpäls och fryser ihjäl när man sätter ut dem i buren igen... Barnen

/nina sa...

man måste verkligen inte ha två kaniner. Så här säger jordbruksverket: Kaniner är sociala djur och du bör helst hålla dem i par eller i grupp. Könsmogna hanar som inte är kastrerade bör dock inte hållas tillsammans.

Jag tycker inte det är rimligt att chansa. Vi har också kastrerat vår Otto, mest för att han ska slippa hormonpåslaget själv. Troligen blir det ingen hona som sällskap. Vi har honom i köket och ute bakom kompostgaller när vi är hemma. Han vilar gärna under matbordet och hoppar upp i soffan .... så är man bara hemma hyfsat mycket så klarar dom sig med mänskligt sällskap.

Pernilla sa...

:) Det är inte lätt det här. Jag trodde att man bara köpte en kanin och så var det bra. ;) Trodde jag inte. (Måste jag förtydliga eftersom vissa som läser den här bloggen tar allt ordagrant och citerar mig månader efteråt.)Hrm.

Vi börjar med en och så får vi se hur det går helt enkelt. Det fanns inga honor till salu hos uppfödaren vi var hos så det bidde den unge herrn. Få se om han kan få en hona när han är "fixad". :)

Håller med om det där med gos och motion, svårt att få in tillräckligt. Jag tänker att lekstugan kan vara en bra vinterlekplats tillsammans med barnen. Kanske.