lördag 30 juli 2011

Vi ska få tillökning!


Av den här herrn. Han ska tydligen heta Frasse. Kanske Brasse i andranamn.

Jag förstår inte riktigt vad som hände. Grannarna åkte bort en vecka och tjejerna var kaninvakter. Nu har grannarna kommit hem och tjejerna har visat på stor mognad och de har varit väldigt ömma och fina med grannkaninen.

Jag är ingen djurmänniska. Jag är allergisk, jag tycker att de är jobbiga, man ska städa, man ska rasta och man ska dona. Och plötsligt är jag helt med på att köpa en kanin. Fast jag kommer inte städa buren. No way José. (Ja. Jag vet hur det kommer att gå. Framförallt vet min man hur det kommer att gå).

Så fort Frasses hus är färdigbyggt får han komma hem.

Nu hoppas vi bara att Frasse och Ludde blir lika bra polare som tjejerna och grannbarnen är.

11 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Lycka till Pernilla:)

/nina sa...

lite hjälp på traven; köp en hörntoa och sätt in i buren på en gång. Man kan fylla den med toa-lätt, såna där papp-pellets till katter, eller vanliga eldningspellets. Lägg i lite pluttar som kaninen gjort på vägen till er. Håll kaninen i buren 3-4 dagar, klappa genom gallret men låt honom boa in sig. Vår kanin kissar inte en droppe utanför toan, och lägger 99% av alla pluttar där -> jag städar buren som är täckt med halm i botten EN GÅNG I KVARTALET.

Vi har även en utebur i skärgården, tar med toan dit och då fixar han det där med. Helt underbart enkelt att hantera.

Pernilla sa...

Tack Åsa. :)

Pernilla sa...

Åh tack för tips Nina! Men du, ska man inte plocka ut honom alls de första 3-4 dagarna?
I am so going to försöka få honom rumsren. Det är ett mission jag känner kallar på mig.

/nina sa...

Läs allt du behöver veta här, superbra sida!

Www.skullebo.se/kaninerna.html

Den här kvinnan har KOLL. Många råd du kommer att få i affären är helt åt pipsvängen.

/nina sa...

Och du, vi har en ettåring från skullebo. Hör av dig om du har frågor. Lycka till!

MonasUniversum sa...

Oh no Pernilla. No no no.

Been there, done that, got the t-shirt...med den stora dottern.

No no no.

Anonym sa...

Åh nej... Hyr en kanin i stället! Går att göra på Värmdö:)

Pernilla sa...

Anonym, varför hyra? Det känns taskigt, ska en kanin hålla på och flytta runt?

Mona, jag vet. :) Men jag har en väldigt ansvarsfull (och djurälskande) make som har hängt fast vid mig i 19 år, han ska nog klara en kanin. Även om den lever i 15 år. Vilket den säkert kommer att göra när maken har huvudansvaret. Vi låtsas inför barnen att det är de som har det men egentligen är det ju maken.

Nina, tack. Ska kolla in länken.

Pernilla sa...

Nina, den där har vi ju läst inser jag. Vad skönt! Maken googlade loss när vi väl bestämde oss. Och gjorde ritning. Nu är hon hos sin far och snickrar. De tar projektet på största allvar.

/nina sa...

Låter superbra! Och som hon skriver - hon ställer så gärna upp och svarar även om man inte köper kanin hos henne.