tisdag 5 juli 2011

30 sidor

Vid sidan 100 känns det som ett bra ställe att stanna. Jämnt och fint. Har gjort 30 sidor idag. Vad gör jag då på alla de här sidorna?


Dels har vi bestämt att ändra från talstreck till citattecken. Jag hade funderat på det ett tag men ratat idén då jag tyckte att det kändes liiite övermäktigt att peta med. Vid en genomgång tittade Pia på mig och frågade hur jag skulle känna för citattecken istället. Jag frågade om hon skämtade med mig. Då sa den väna lilla trevliga människan med skärpa i rösten: "Du har gjort korta talstreck så du måste ändå ändra." Pust, stånk och stön. Citattecken it is. Vet inte ens hur man gör långa talstreck, har aldrig hittat det på datorn.

Sedan följer jag instruktioner. Petar in små komman. Fyller i småord som "är" och "att". Ändrar alla mina "mail" och "date" och "tight" till ful svensk stavning. Det är väldigt skönt att bara följa givna instruktioner.

Jag stryker också en massa saker. Idag har jag tagit bort ett stycke om en krukväxt. Det slipper ni läsa om nu. Jag har också tagit bort en scen med bråkande barn. Den var riktigt autentisk - högst självupplevd. Sådana får ni även i framtiden alltså läsa om här i bloggen istället.

Och sedan det svåra. Försöker göra vissa ändringar som vi har pratat om. Lite mer "sånt här" och lite mindre "det där".

Musik som har inspirerat mig idag till det jag har försökt skriva om:
Tonight I'm fucking you
Om sanningen ska fram
Ain't it funny

Förutom att vara produktiv och lyssna på sliskiga låtar har jag lunchat med makens trevliga jobbarkompisar. Nu ska jag dra till frisören. Jag känner att författarlivet passar mig bra.

7 kommentarer:

Kära Syster sa...

Åh, så mysigt det låter ändå! (haha, unnade mig visst ett utropstecken). Hur går snacket när man väljer mellan citattecken kontra talstreck? Jag blir ju obotligt nyfiken. Själv kör jag citattecken. /Anna

Tråktanten sa...

Nej! Hur gör man egentligen långa talstreck? Det har jag funderat på många gånger.

Simona sa...

Mäh.
Det är skitlätt.
Men jag är skitfull.
Så jag minns inte.

Har besök. dricka bubbel. väry kul.
#€"%&/€#

Don´t drink and blog.

Hick.

Sofie Trinh Johansson sa...

Det blir jättemycket snyggare med citattecken! Kommer nog bli jättebra!

Susanne B sa...

Jag vill vara du! Vill också jobba med utkast! Det låter så fantastiskt roligt och din bok kommer ju att bli ännu bättre nu. Ju. !

Pernilla sa...

Simona, klart det är lätt för dig. Använder för övrigt din bok som guide för hur man gör citattecken. Du är min gudinna, min ledsagare och min överkvinna. Speciellt när det gäller att dricka bubbel. Vilket jag inte har gjort på för länge.

Anna, det går sådär som jag beskrev. Förläggaren säger och jag gör. Hennes motivering var precis som Sofies - det blir snyggare. Jag håller med. Det var det jag funderade på men inte orkade.

Och långa talstreck Tråktanten, jag har inte en aning. Har inte lagt ner energi på det eftersom jag lägger ner 5 timmar om dagen på att ändra till det andra.

Susanne. Snart kommer din också. Det måste den göra. Den är ju asbra. Den finns kvar hos mig, det betyder ju något - eller hur. Jag vill också vara jag men lika smal som du. ;)

Bendel sa...

Långa talsterck är nog det vanligaste jag ändrar som redaktör. Men det funkar olika på olika datorer banne mig.