fredag 3 oktober 2008

Kanelbullens dag - vi är redo!


Låt mig först och främst säga att jag inte är den som älskar att baka. Och om jag måste utsätta mig för degkladdet så vill jag helst bara ha mig själv att ta hand om. Detta har jag skrivit om förut. Dock såg Stora E ett recept på ICA häromdagen och som den idiot jag är sa jag "det kan vi baka i helgen, då är det kanelbullens dag"....

När vi handlade ingredienser idag så hörde jag en liten son prata med sin mor. I sin hand höll han en bullpåse som mamman hade sagt åt honom att ta:

-Mamma, kan vi inte baka bullar istället för att köpa?
(Här blev jag intresserad, ville höra hur hon skulle göra nu...)
-Nej.
-Men mamma, vi kan väl baka istället för att köpa bullar?
-Nej. Det är för jobbigt.
(Mamman hade förutom den ungefär 5-6-åriga sonen med sig en cirka treåring och en nyfödd i babyskydd i kundvagnen).
-Mamma, det är inte jobbigt, det är bara roligt!

Tjena du. Ungefär lika roligt som jag tyckte att det var när jag började med degen och Stora E bara skulle göra något först. När degen hade jäst klart ville hon "dega". I två sekunder. Sedan ville hon göra nästa moment och med nästa degklump. Och sedan stod jag där. Och sedan stod disken där.

Men bullarna blev i alla fall goda och frågan är om någon av oss behöver fler imorgon...

5 kommentarer:

Anonym sa...

ÅÅåååå, det är ju så GOTT! Kanelbullar! Måste doftat ljuvligt hemma hos er idag då!:) Men..det är ju helt klart enklare om man får göra det utan små händer. Tyvärr. Ibland vill man ju "göra nåt tillsammans" men det slutar ju oftast i katastrof. Då gäller det att le och tänka goda tankar. Trevlig helg! :) Kram

Tinnar och torn sa...

Min stora tjej som fyller 17år imorgon står och bakar sina egna kanelbullar just nu. Vilken tur har inte jag då ;o)Fast jag tog disken iallafall... Kram Petronella

Pernilla sa...

Tina - exakt! Trevlig helg till dig också.

Petronella - du ger mig hopp! Tänk när mina tjejer är 17 och 14, vad underbart. Eller inte... Jag önskar att de är hemma och bakar kanelbullar på fredagkvällarna då!!!!

anna of sweden sa...

Hej Pernilla! Anna i Philadelphia här.
Kanelbullar. Åååååå ....

Pernilla sa...

DET är ngt man saknar i Amerikat. Minns när jag skulle baka kanelbullar när jag var utbytesstudent. Hittade ingen vettig jäst och allt blev konstigt. Försökte mig även på lussebullar och dem åt värdfamiljen med smör och ost. Har senare fått höra att även folk i Sverige gör så men för mig är det obegripligt.