onsdag 1 oktober 2008

Ny månad

Vad hände? Vart tog september vägen?

Igår roade jag mig med att läsa Piratförlagets lilla tidning som de skickade med när man handlade hos dem. Där stod att de årligen får in 700 manus. 1-2 av dem antas.

Det är vad jag kallar upplyftande läsning! Stackars de andra 699 som skickar in när jag skickar in. ;)
Om jag nu väljer att skicka till Piratförlaget förstås.

En som både har skickat in och fått en liten föraning hittar ni här. Hon börjar bli lite trött på att vänta på besked... Jag med!

8 kommentarer:

FRIDA sa...

Hej Pernilla!

Jag har fortfarande inte hört något. Tänk om de glömt bort mig. Jag har flera gånger föreställt mig att jag ringer till förlaget och att de säger "Frida vem?". Usch vad hemskt.

Min kloka mor tycker att jag ska ringa till dem men det känns helt fel, särskilt om de kommer säga "Nej". Just nu känns det som att jag hellre går hela livet utan att få ett svar.

Förresten, hur långt har du kommit med ditt manus?

Pernilla sa...

Frida! Jag tycker att du ska ringa! Det skadar aldrig att höra efter.

Eh mitt manus? Jag ligger på sid. 28.... :) Har en väldigt stark grundidé och har ganska många lösa trådar och tankar i huvudet.

Anonym sa...

I höst hade vi tre debuterande författarskap på Piratförlaget. Jättekul! Men 1-2 om året är mer normalt och det motsvarar ungefär 10% av vår utgivning, eftersom vi ger ut ca 15-20 nyheter om året.

Jag såg i en några år gammal artikel ur tidskriften Svensk Bokhandel siffror för inskickade manus hos några andra förlag:

Bonniers
Debutanter per år: 6–8.
Manus per år: 2000–2500.

Norstedts
Debutanter per år: sedan mitten av 1990-talet i snitt 2–4 per år.
Manus per år: 1 600–1 800.

Ordfront
Debutanter per år: cirka 2.
Manus per år: 700.

Wahlström & Widstrand
Debutanter per år: 4–6
Manus per år: drygt 1 300

Så rent procentuellt verkar inte chansen att bli utgiven skilja sig så mycket mellan de stora förlagen.

Hälsningar,
Mattias B
Piratförlaget

PS Kul att du gillade våra kassar på mässan!

Pernilla sa...

Tack för intressant information Mattias! Trots att den visar hur svårt det är... Och kul att du hittade hit!

FRIDA sa...

Mattias,

kan du inte ge alla oss drömmar lite hopp och berätta hur man ska göra för att bli utgiven. Vad letar ni efter? I vilken genre ska man skriva?

Tacksam för svar!

Anonym sa...

Frida (och andra): Först och främst, skriv ett bra följebrev och fånga förlagets intresse direkt. Du kan inte ana hur viktigt detta är! Låt förlaget veta lite kort om vem du är, varför du skrivit boken och vad som är speciellt med just din bok. Redan i följebrevet kan man från förlagets sida då få en föraning att det här är ett manus som man verkligen ska titta noggrant på. Man vill känna att manusförfattaren ska vara seriös i sin inställning till författarskapet. Och det är sådant som märks i ett välformulerat följebrev.

Saker man inte ska göra:
* Skriv inte att "romanen får tala för sig själv" och sedan inget mer om innehållet - det är mycket svårt att börja läsa ett manus utan att veta något om det. Oftast behöver man en baksidestextliknande presentation så att man vet om man ska läsa det som t ex en spänningsroman eller en kärleksroman.
* Tala inte om i följebrevet att flera personer i din närhet har läst manuset och alla är jätteförtjusta. Nästan alla gör nämligen detta och jag är dödligt trött på det, eftersom även de allra sämst skrivna manusen skickas in med sådana rekommendationer från familjemedlemmar. Låt gärna andra personer läsa ditt manus innan du skickar in det, men nämn det inte i brevet, det ger inga pluspoäng. Var överhuvudtaget proffsig i din ton, men aldrig skrytsam.
* Skicka inte med CV. Det räcker att du i korta drag berättar lite om dig själv.

Förlagen letar sällan efter specifika genrer - det är bra berättare man vill hitta. Det är inte alls lättare att nå igenom med en deckare än med något mer finstämt. Det gäller bara att vara tillräckligt bra. Tänk på att de största världssuccéerna i modern tid har kommit i genrer som folk trodde var helt utdöda. Överraska förlaget med manus och genrer som de inte hade väntat sig!

Hoppas att du har någon nytta av ovanstående kommentarer. Det finns förstås inga universalvägar - allt handlar om att vara unik.

Hälsningar,
Mattias

Pernilla sa...

Tack Mattias, kul att få höra från en initierad. :)

FRIDA sa...

Tack Mattias!

Jag uppskattade verkligen ditt svar. Hoppas det inte gör något att jag kopierar in det på min blogg också!


/Frida