tisdag 20 januari 2009

Boktitlar



Läste häromdagen om en ny bok. Den heter "Väninnan". Du som kan din Rudberg vet ju att det redan finns en bok med det namnet. Hur fungerar det här? Är inte boktitlar skyddade? Och varför vill man välja samma titel?

Jag kan se framför mig hur någon står på biblioteket och säger att de vill läsa den där boken "Väninnan". Det är två rätt olika böcker man får att välja på då. Okej, nu har Väninnan nummer två en undertitel också men det är ju inte den man söker på.

Är för övrigt rätt sugen på att läsa den nytillkomna "Väninnan" som är skriven av Eva Franchell, väninna och kollega med Anna Lindh, även hon som blev vittne till mordet på NK.

3 kommentarer:

Perny sa...

Tror att det kan vara svårt att hålla koll på alla titlar. Det finns tusen miljarder titlar och jag är rätt säker på att de återanvänds.

Jag har alltså inget svar på hur det egentligen är, men jag tror att man kan använda samma titel, framförallt om man har en under titel, det verkar ju inte bättre än så.

Anonym sa...

Hej Pernilla! Jag blir så nyfiken, ska du flytta, vart? Och börjat jobba som lärare? Uppenbarligen måste jag börja läsa dig igen för jag är så nyfiken. Ang boktitlar måste man snabba sig, nyligen dök en bok upp med min romans titel och jag blev så besviken... Men innan min bok är klar är den första bortglömd. Mammamaraton tänker på dig.

Pernilla sa...

Perny, förmodligen är det ju så. Tror att Bonniers har koll på hur man får göra. Tror att det var Bonniers som den nya Väninnan kom ut på. Där ligger ju även Denise Rudberg så de lär ju inte oavsiktligt krocka titlarna på samma förlag... Gissar man.

Mammamaraton, nu får du nog läsa ikapp! (Where did you go?!) Kul att höra ifrån dig!
Snabb resumé: Vi bygger nytt hus. Valde att sälja innan huspriserna dippade. Bor nu inneboende hos min pappa i ett halvår för att tjäna lite pengar. Jag bytte jobb i höstas men fick bara vara där i 8 veckor, FINANSKRISEN den hemska och stora satte käppar i hjulet och min provanställning upphörde nästan på en gång. Sökte i panik lärarjobb för att få snabbt besked innan jul. Så där är vi nu. Lärarvikariat (fasta grupper, ej springvik) och inneboende hos min pappa. Heh.

KRAM dig.