fredag 30 januari 2009

Bokenkät


Bokhororna har svarat på en enkät som får mig att sakna min nerpackade bokhylla. Längtar tills den får återuppstå i nya huset någon gång i sommar. Under tiden får jag väl tänka på den genom att svara på samma enkät.

Senaste bokköp:
Isodieten. Pinsamt men sant. Har läst lite och gäsp - what else is new?

Senaste bibblolånen: Kommer inte ihåg. Har inte varit på bibblan sedan i november på grund av flytt. Och då lånade vi nog bara barnböcker...

Senaste utlästa boken: Dubbla slag av Malin Persson Giolito.

Favorittidning: Just nu verkar det vara inredningstidningar. Vågar inte tänka på summan jag har lagt ut för dessa högar jag drunknar i. Men nu får det vara nog, jag börjar bli rätt trött på dem... Annars gillar jag Språktidningen, DN, Bang och Tara. Jag är tidningsknarkare...

Läser: Alltid. Läser allt som har bokstäver. Skulle aldrig bara gå förbi en anslagstavla. Spelar ingen roll var den sitter, jag måste läsa... Om jag har en bok igång så läser jag den överallt - när jag får en stund över.

Så sorterar jag min bokhylla: Efter teman och språk. Och sedan i alfabetsordning helst. Men barnen brukar ändra om men det är tanken i alla fall. Har alla svenska böcker för sig, alla engelska för sig, alla spanska för sig osv. Har också studielitteratur för sig, lexikon för sig och så vidare.

En bok som jag minns att jag läste när jag var liten: Hemlängtan av Michelle Magorian är en bok jag påverkades mycket av. Skrev en uppsats i skolan och fröken skrev i kommentaren "Har du läst Hemlängtan?" He he....

Vilken bok i min bokhylla har jag ägt längst: Och nu kan jag ju inte kolla vad boken heter då den ligger nerpackad på svärföräldrarnas vind. Det är en liten inbunden bok med röd rygg från Wahlströms förlag tror jag att det hette. Handlade om två troll. Det var dessutom den första bok jag läste själv, första boken jag läste när jag hade lärt mig att läsa. Det är en kapitelbok.

Vad ser jag mest fram emot att läsa i vår: Min hög med olästa böcker. De klarade sig från magasineringen och målet är att de ska vara lästa när huset är klart. I högen finns bl.a. Mari Jungstedts Den mörka ängeln, Läckbergs Sjöjungfrun, Katerina Janouchs Bedragen med flera. Har inte haft en bra läshöst...

2 kommentarer:

Catharina sa...

Åh, vad kul att du också gillade Hemlängtan. Jag hittade den hos mamma för ett tag sen, och läste om den. Den är bra, men inte LIKA bra som den var då. Mellanstadie-(?)-Catharina hade skrivit "Detta är världens bästa bok" på insidan av pärmen (framsidan) och "varför måste denna boken ta slut?" på insidan (baksidan).

Pernilla sa...

Så hade mellanstadiepernilla helt klart också skrivit! Det var just där,på mellanstadiet jag läste den. Kul att du också gillade. kanske också ska ta o läsa om? Fast jag kan ju läsa dem med Stora E när hon är lite större! :)