måndag 26 januari 2009

Regler

Min nya skola har massor av regler. Det ska vaktas elever och det ska tas tag i saker och det ska följas upp. Bara det att det kanske inte riktigt efterlevs av just precis alla. Jag kommer ju in med lite nya ögon och blev lite chockad över hur mycket de ska hålla reda på här. Så var det inte "hemma på min gata i stan". Känner mig lite så på nya jobbet när jag hemskt nog börjar väldigt många meningar med "på min förra skola" trots att jag vet hur jobbig man är när man gör så!

Jag blev därför väldigt lättad idag när jag i samtal med två kollegor i matsalen (där vi vaktade klasser samtidigt som vi åt) fick klart för mig att det inte bara är jag som tycker att reglerna är lite too much.

Jag vill klargöra att jag tycker visst att vi i skolan ska ha koll på elever. Vi ska se till att elever mår bra på rasten och så vidare. Det är vår plikt. MEN. Om man ställer upp en massa regler och donar med vaktscheman och allt vad det är - då bör man också följa detta. Och det vet man ju att det aldrig är så att alla gör som man ska. Så då faller det. Alltså helt meningslöst.

För övrigt tycker jag att 20:40 är en utmärkt tid för en småbarnsmamma att gå och sova.

Godnatt!

2 kommentarer:

FRIDA sa...

Hej!

Jag håller helt med dig. Mängder av regler som ändå inte efterföljs är meningslösa. Vi har ofta samma typ av diskussion. Dessutom ska det ju helst finnas lite tid över för lärarna att undervisa (eller?). Jag känner med dig.

Jag är ju en relativt ny lärare som jobbar på min andra skola i ordningen och därför blir det rätt mycket "på min förra skola..." för min del ;D!

Kram Frida

Anonym sa...

20.40 - håller med!

Brukar läsa din blogg, men är dålig på att kommentera = jag gillar dig fast det inte märks.

Speja