onsdag 21 januari 2009

Ordning i garderoben?

Köpte Hus&Hem häromdagen. Jag börjar bli liiiite mätt på heminredningstidningar men den bara slank ner. Jag lockades av "Äntligen ordning" på framsidan. Jag lever ju just nu i ett kaos så man kan förstå att jag föll för frestelsen...

Jag läser i uppslaget "Hitta rätt bland kläderna - 10 smarta sätt att få ordning på allt" tips nummer tre:

"Gör en kokbok".

" Sluta grubbla över vad du ska ha på dig varje morgon! Skaffa ett garderobsrecept. Hus & Hems redaktionssekreterare Madeleine Appelgren har kommit på ett smart sätt att få koll på kläderna. Skriv ner vilka kombinationer som fungerar - som ett klädrecept. Klistra upp dem på insidan av garderoben. När du sedan står där helt villrådig på morgonen tar du fram och läser din "kokbok" och vips, så har du en snygg, smart outfit. Såhär kan det se ut: Svart kjol + lila kofta + rosa linne + scarfen från Italien. Ta på och du är klädd för en perfekt dag på jobbet."

Oj! Bäst att den där Madeleine inte kommer hit och tittar. Min garderob är just nu lite oorganiserad. En del kläder ligger just nu i olika kartonger, en del kläder är snyggt upphängda i pappas garderober (hans slipsar hänger kvar men resten av sakerna har han flyttat på och lagt i ett rum, därifrån kommer de nog aldrig). Men det mesta av min garderob är utspridd runt om i huset. Antingen ligger kläderna i smutskorgen eller i renkorgen (=korgen med ej sorterad tvätt som mest ligger huller om buller och aldrig försvinner). Det som inte ligger i någon av de korgarna hänger på tork lite varstans. I pappas uterum, på pappas handdukstorkare eller utanpå garderobsdörren.

Men det är lugnt! Jag börjar rita av mina kläder och skriver ihop små klädrecept:

Jeansen som saknar en hälla (? heter det så ? det som håller fast skärpen) + den urtvättade svarta H&M tröjan med trekvartsärm + lila koftan som har tappat översta knappen.

De svarta byxorna som är jobbiga att stryka men snygga som fan på + den vita blusen med svarta blommor som behöver hollywoodtejp för att vara anständig + den svarta koftan som har tappat två knappar.

Den blommiga kjolen + något som aldrig finns och som aldrig passar ihop med kjolen.

Nä. Det där tipset får Hus&Hem ta och sprida bland singeltjejer med stort klädkonto och mycket fritid istället. Jag var helt enkelt fel målgrupp...

5 kommentarer:

Jennica... sa...

Men hallå! Hur tråkigt lät inte det då..... Jag har ingen fabulous walk in closet eller en hel massa kläder - även om jag önskade att jag hade det! Men jag måste säga att det lät trist att ha klädrecept.....väldigt inrutat liksom.... Och sedan är det väl så att problemet "vad ska jag ha på mig" sällan handlar om att man har oordning?! Inte för mig i alla fall! :)

Lycka till i oordningen! Hoppas att ni har det ok ändå.

Catharina sa...

Haha, jag har faktiskt också den Hus & Hem. Vi har en klädkammare som vi fantiserar om att göra om i, men vi vågar inte ta ut den fasta garderoben där så länge det är hyresrätt. Eller så gör vi det ändå - how crazy. Men klädrecept, det känns ändå lite trist eller?? Det enda som är bra med det blir att man använder de plaggen som man annars "glömmer bort"

Förresten - vårt drömhus gick upp 700000 på en timme i budgivningen, det finns som sagt hopp om marknaden... jag vet inte vad det slutade på men ska kolla med mäklaren i eftermiddag, av ren nyfikenhet :-)

sandyekman sa...

Hahaha. Det var verkligen skitkul att läsa. Ser framför mig hur den perfekta människan lever å sen hur vi vanliga dödliga har det;)

Anonym sa...

Jag vet inte ja, det kanske funkar, jag har bara aldrig provat :-)

Själv är jag tex fullkomligt övertygad om veckomatsedelns förträfflighet men träffar ideligen människor som inte alls förstår hur bra det är. "Med barn funkar bara korv och köttbullar" och "Det tar för lång tid" har jag hört tusen gånger...

Men sen är jag nog lite för ointresserad av kläder, jag tar ett par byxor och en tröja i högen, det mesta passar ihop i min värld ;-) Festkläder däremot skulle man kanske göra en lista för, just för att inte glömma bort roliga acessoarer, kanske?
Däremot brukade jag när barnen var mindre lägga fram morgondagens kläder kvällen före, för att inte behöva rota runt i sovrummet och riskera väcka dem, har man svårt att bestämma sig är det kanske ett bättre tips.

Världen enligt J. sa...

*Hahaha* Tja, vad ska man säga? Det är som alla bilder på högklackade skor i små plexilådor, prydligt travade på hyllor i palisander. Smyckena, som alltid är lagom många och fina, ligger lita charmigt i någon handgjord skål. Inga strumpor på vift, inga fult vikta tröjor, inga dammråttor i grävlingsstorlek.