måndag 12 januari 2009

Detta att vara lärare

Jag skulle nog kunna skriva en bok i ämnet men lugn, trots den rätt tunga rubriken ska detta bli ett kort inlägg.

Har idag haft två lektioner med 26 elever i vardera klass. Börjar ångra att jag inte tog tjänsten där det var 17 elever per klass. Det här är helt galet. Hur stimulerande är det att hitta på olika sätt att få eleverna att vara tysta?! Inte ett dugg. Nu tycker inte jag att total tystnad är det man måste eftersträva men när det är 26 elever och en lärare så krävs det lite ordning och lugn. Omöjligt. Och har man fått tyst på dem så håller de inte det så värst länge. De glömmer sig väldigt lätt...

Vad ska jag bli när jag blir stor?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet vad du menar... 26 är för för mycket:( Total tystnad är omöjlig. Men det bästa är när de alla lyssnar på dig (och det händer oxå). Det är underbart att lära vuxna eftersom det finns tystnad då i klassrummet:) Jag tror att flyttångest går snart över... Hemmet är ju där ni alla är!! Ha en trevlig kväll. Mira

Pernilla sa...

Jodå, det händer det med. Det är bara det att jag gillar att höras så mycket att jag blir extra irri när de inte är tysta... ;)

TAck Mira! :)