torsdag 15 januari 2009

Imorse 04:31:

-MAMMAAAAAAAA!!!!
Jag låtsas att jag inte hör.

-MAMMAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! Mer uppfordrande.
Jag kollar klockan. Det är f-n inte sant. 04:31.

När Stora E vaknar vid den tiden vet man att det är helt kört. Finns inte minsta lilla chans att hon ska somna om. Men eftersom man är obotlig optimist försöker man. Jag springer in till henne för att inte Lilla E också ska vakna. (Lilla E låg dock i säkert förvar hos oss men väggen mellan våra rum är tunn).

-Mamma jag hade en läskig dröm och nu är jag kissnödig.
Vi ordnar bestyren (utan att tappa några pennor eller andra attiraljer) och så leder jag henne tillbaka till sovrummet. Här börjar mina tappra försök:

-Om jag lägger mig i Lilla E:s säng så kan du sova i din. Då är jag här inne med dig. Blir det bra?
-Jaaa. Mamma sova med mig.

Vi lägger oss. Det är tyst i tre sekunder ungefär.

-Mamma. Jag känner mig pigg.
-Men det är fortfarande mitt i natten och du kommer att vara jättetrött imorgon på eftermiddagen om du inte somnar om nu. (Det är verkligen bitande argument på en pigg femåring...) -Försök sova nu.

Hon vrider sig. Och vänder sig. Och vrider sig. Och börjar sjunga. Jag suckar och tänker på att jag har min jobbigaste dag på hela veckan framför mig. Lektioner nästan non-stop 9-15, därefter möte till 16:30. Denna dag även ett möte inplanerat 7:45-9. Jag börjar inse vart det här ska leda.

-Men mamma, jag känner mig pigg. Jag vill tända.

Pedagogiskt och lugnt försöker jag förklara att jag är trött och vi båda behöver sova. Hon köper det. Tror jag.

-Mamma, jag är hungrig.
-Då måste du skynda dig att somna om så känner du inte det. Vi äter när det blir morgon.

Det blir tyst en stund och just som jag börjar slumra in tänker jag "hon har inte sagt något på en stund, undrar om hon har somnat". Och det är precis sådant man inte ska tänka. Klart som fan ungen börjar prata igen. Hon har inte somnat.

05:19 ger jag upp. Ger henne tillåtelse att vara uppe, bara i rummet och utan att sätta på musik (fortfarande Amy Diamonds julskiva som snurrar för fullt) och utan att lyssna på ballerinan i smyckelådan... Vi är överens, vi har en deal.

Jag går tillbaka till min säng och värmer mig på Lilla E och maken.

Från Stora E:s rum hörs hon skråla, högre än någon cd någonsin kan låta.

"En heeeeeeeeeeeelt nyyyyy juuuuuul"

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter som om din dag kommer att bli lång, och seg. Fy vad jobbigt det är när man blir väckt sådär tidigt, näst intill tortyr! Hade en lång period när äldsta fick tänder i 1-1 1/2 -årsåldern. Hon vaknade 3 varje natt! Och sen var ungen vaken tills det var morgon. Vet inte hur många avsnitt av Brum och Teletubbies sambon och jag avvekrade i soffa, gäsp..!

Hoppas att kommande natt blir mycket bättre och att ni får en skön helg!

Pernilla sa...

Isa - det var natten till torsdag så det är över nu. Tack. Idag är en mycket bättre dag. Lite softare på jobbet och tjejträff ikväll.

Kram och tack.

Anna-Karin sa...

Later som det är var P som bor hos er... Drives me crazy. Just nu är hon ju dock makens problem eftersom jag är ursäktad pga ätande bebis. Vet inte vad som är värst...