onsdag 7 januari 2009

Första dagen

Äntligen har jag hitttat tillbaka till bloggvärlden!

Dagen gick bra! Direkt när jag klev in i skolan mötte jag en kollega som var på väg åt ett annat håll. "Hej! Välkommen! Hittar du vart du ska?" Det kändes verkligen skönt. Hon visste inte vem jag var men hon såg att jag inte brukade vara där så hon förstod att jag var ny. Sedan var det så hela dagen. Folk var trevliga, hälsade glatt och tyckte att det var sååå roligt att jag har börjat där. (De har haft lite svårt att hitta spansklärare).

Har två kollegor som har jobbat i samma skola som jag jobbade i förut. "Hmmm. Jag känner igen dig!" "Ja, jag känner igen dig också..." Lite lustigt.

Arbetslaget känns bra, kollegiet känns bra. Det är "som vanligt". Några som känns som riktigt schyssta typer på en gång, några man måste grunna lite på och så några som framstår som lite mer besvärliga mot sin omgivning. Det blir nog bra. Ser dock på en gång lite skillnader mot förra skolan, den har bättre utrustning, mer material och färre elever i klasserna. Bättre ekonomi med andra ord...

Annars var det idel möten idag. De skiljde sig inte så mycket från möten på andra skolan... Alltid samma bränder att släcka. Har inte hunnit packa upp, inte ens provsuttit vid min arbetsplats. Mitt datorkonto fungerade till hälften och jag har redan varit tvungen att ringa en elev trots att eleverna börjar imorgon...

Lite skillnad mot förra jobbet där jag försökte hitta på vettiga uppgifter i åtta veckor... Här kastas man in mitt i allting och det är SKÖNT. Jag behövs. Jag känner att jag är värd att få lön.

Imorgon börjar det på riktigt. Eleverna kommer tillbaka från sitt lov. Lektioner ska hållas. Jag vet inte riktigt vilka salar jag ska vara i och jag har inga klasslistor. Men jag vet vad jag har tänkt att hitta på i alla fall... Alltid en början.

Nu ska jag skippa packning och lägga mig i soffan och helt enkelt förtränga att flyttlasset går på lördag. Vi har bestämt att vi har en vilodag....

2 kommentarer:

MonasUniversum sa...

Jösses så avundsjuk jag är på dig!

Anonym sa...

Hmm, din kommentar om bättre ekonomi gick att tolka åt fel håll, för visst är det gamla skolan som hade bättre ekonomi? Ett har som borde ha varit ett hade?