fredag 18 april 2008

Jag fortsätter mina telefonsamtal

I maj ska hela familjen till Spanien. Vi valde Sterling för det var bara de som flög direkt till Málaga när vi kunde åka. Jag ringer Sterling för att ta reda på hur det egentligen fungerar med paraplyvagnar, informationen på webbsidan är inte helt tydlig. Kommer ju såklart till röstsvar och hittar inga val som är tillämpliga på min fråga, deras alternativ är skrattretande. Det mest komiska är när rösten säger ”har du förslag om förbättringar eller mot förväntan en reklamation tryck två.” När jag inte väljer något blir jag bortkopplad. Ringer om och testar alla alternativ. När jag till slut väljer ”frågor om vår hemsida” blir jag kopplad till en människa. Typ.

Efter sedvanlig trevlig presentation (denna gång tyckte jag dock inte att jag behövde förklara att jag inte var telefonförsäljare) så drar jag mitt ärende.

Jag: Jag skulle vilja höra om hur det fungerar med barnvagnar vid resa hos er.
Sterlingtjejen: Vagnar checkas in.
Jag: Men det står på hemsidan att man får ta med en paraplyvagn som är fällbar i två led.
Sterlingtjejen: Ja.
Jag: Så då behöver man inte checka in den?
Sterlingtjejen: Jo, man betalar avgiften vid incheckningen.
Jag: Så man måste checka in vagnen?
Sterlingtjejen: Det avgör flygplatspersonalen.
Jag: Så det går inte att veta i förväg om man får ha sin vagn med sig till planet?
Sterlingtjejen: Man får inte ha vagn på planet.
Jag. Lite trött och börjar bli irriterad: Nej, det förstår jag. Där har vi inget behov av vagn. Jag vill veta om jag får ta med min paraplyvagn på flygplatsen, tills vi går på planet.
Sterlingtjejen: Det avgör flygplatspersonalen. Det kan inte vi lägga in i förväg.
Jag. Börjar känna att detta inte kommer att leda någonstans: Okej. Så det vet jag först när jag kommer dit då. Hur mycket är avgiften för vagnen?
Sterlingtjejen: 195 kronor per person och väg. Eller per vagn och väg.
Jag lite surt: Det är mycket som tillkommer på de så kallade billiga biljetterna.
Tystnad.
Jag: Hallå?
Hon: Det är den avgift som det kostar.
Jag: Okej, men då vet jag vad som gäller. Det vore bra om det stod lite tydligare på er hemsida så slapp ni sådana här samtal.
Sterlingtjejen: Jag vidarebefodrar detta ja. Tror inte att hon menar det.
Jag: Tack snälla du för hjälpen. Vet att jag inte menar det.

Kan ju tillägga att Sterling enligt sin hemsida även förbjuder att man tar med mat på planet och debiterar 8 euro för något de kallar brunchbasket, innehållandes en youghurt och ngn torr liten frukostfralla. Brunch? Inte i min värld. Om man vill ha lite mer mat så får man hosta upp 18 euro för rostbiffstallrik. Men då får man också dessert. Vad hände med alla vettiga flygbolag? I miss them!

2 kommentarer:

Catharina sa...

Jag flög med Sterling förra veckan till England, med jobbet... Hade missat att man inte fick ha egen mat och blev ombordsläppt med baguette i påse som jag glatt och ovetandes smaskade i mig ombord på planet. Om de endast SÄLJER mat själva så är det ju jättedåligt att man inte får ta med sig egen!!

Dit jag flög fick man också betala extra för att checka in bagage så vår resebyrå förbetalde för mig att checka in en väska ifall det skulle behövas (biljetten var ändå väldigt billig för en affärsresa, men å andra sidan var Sterling de enda som flög direkt Sthlm-East Midlands och det var ju skönt). Men värt att tänka på att packa i färre men stora väskor t.ex. för att minska extrakostnaden...

Pernilla sa...

Så du blev inte avkastad då? Funderar också på att spela lite ovetande... I alla fall ta med till barnen, det brukar ju vara ok. Jag har egentligen inget emot att pröjsa för maten men när det är torra trista saker som kostar hur mkt som helst, då känns det inget kul.

Men visst är det helt sjukt med alla extrakostnader! Vi har betalat för två väskor, man fick tydligen ha med sig 10kg i handbagage och gissa om jag,maken och Stora E kommer att ha 10kg var i handbagage.

Det känns så snålt när de hela tiden lägger på kostnader, nästan bättre förr när man inte märkte allt de hade bakat in i priset. Då kändes det ju som service...