tisdag 29 april 2008

Köpstopp och goda råd

Eftersom jag mest läser (dyr) kurslitteratur just nu och inte hinner med mina böcker som ligger olästa på hög har jag gett mig själv bokköpsstopp. Det hindrade mig dock inte från att igår maila min vän från Korea som är på intåg hitåt via jobbresa till USA och be om att få lite engelskspråkig litteratur levererad. Bad henne köpa ”The Next Thing on My List” av Jill Smolinski och ”The Brief History of the Dead” av Kevin Brockmeier.

Bokköpsstoppet hindrade mig inte heller från att gå in i en bokaffär igår. Jag hade tio minuter över innan skrivarkursen och tillbringade dem inne på Akademibokhandeln vid Odenplan. Kom ihåg att jag hade gett mig själv köpstopp och kände mig lite deppig över det. Blev så lycklig när jag kom på att vi faktiskt ska till Spanien snart och som av en händelse är min gamla guidebok över tio år gammal. En så gammal guidebok kan man ju inte släpa på. Och att jag har bott ett halvår i regionen, det spelar ingen roll. Guidebok necesse est. Fast vi mest ska ligga på stranden. Det blev ett köp såklart! Jag är inte bra på köpstopp.

Så idag bläddrade jag lite i den där nödvändiga guideboken. Och vilka bra tips man får! Här är rubrikerna till de 10 saker man bör undvika enligt Första Klass pocketguider topp 10 Andalusien & Costa del Sol:

Kranvatten
Dålig mat
Religiös Hänsyn
Förfalskningar
Skumma erbjudanden
Strandbarer
Blomsterflickor
Gatuförsäljare
Hårresande vägar
Bluffmakare

Jag tror att Första Klass pocketguider får se över lite kompetensutveckling åt den stackarn som sätter deras rubriker…

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej P!
Just nu ligger "Lyckan, kärleken och meningen med livet" E. Gilbert på nattduksbordet, men det skulle den inte egentligen, har också köpstopp! Men, oj, vad bra den är! Handlar om hur den m oderna kvinnan ska få tid över till det hon vill... vet inte hur jag ska få tid till att läsa den bara! ;-) /Ann-Sofie

Anonym sa...

Köpstopp på böcker??? Skulle jag aldrig klara, jag kan möjligen tänka mig att dra ner...

Insåg när jag köpte min senaste laddning att jag har många böcker kvar från tidigare, men snart är det ju semester och då ska jag ju läsa (på riktigt, vi har rum med balkong så när barnen somnat sätter vi oss med varsin bok och bara myser) :-)

Annars kör jag ju också kurslitteratur "3G Evolution", låter det kul? ;-)

Bendel sa...

Jösses vilka skrämmande, gammaldags och stereotypa tips! Men jag skulle gärna följa med ändå!

Pernilla sa...

He he. Jag tycker speciellt att det är roligt att man bör undvika skumma erbjudanden och hårresande vägar... Och Religiös hänsyn är ju också bra att undvika.

Jag vet, jag kan inte heller låta bli att köpa böcker. Som ni märker. Men det är en liten stressfaktor att de samlas på hög. Men snart har jag pluggat klart och då ska här läsas! Varje kväll ute i trädgården. I min fantasi...

Ann-Sofie, lät som en bra bok! Se till att hinna läsa den bara... :)