onsdag 16 april 2008

Morgonpasset


Jag på cykel. Båda barnen i cykelvagnen bakom. Uppförsbacke.

Stora E: Mamma, finns det fåglar i den där trådgården? Titta, det finns det. Var bor fåglarna? Mamma! Var bor fåglarna?
Jag cyklar uppför och svarar lite pressat. Möter en bil, kör lite åt sidan.

Stora E: Varför gjorde du så? Mamma?! Titta det kom en bil. Tänk om vi skulle bli överpåkörd. Om Lilla E skulle flyga ur vagnen skulle hon ligga på vägen och då skulle hon bli överpåkörd och dö. Jag vill inte att hon ska dö.
Jag säger att jag inte heller vill det men utvecklar inte vidare, det är backigt på väg till dagis och denna konversation verkar kunna utvecklas hur långt som helst.

Det passerar några hundar.
Lilla E: Vov vov vov vov vov vov vov vov vov, ja ni fattar.

Framme vid dagis:
Stora E: Mamma om det inte regnar i eftermiddag kan du hämta mig med cykel också.
Jag: Nej, det går inte idag för jag ska på jympa och då hinner jag inte cykla.
Stora E: Men om det är fint väder kan du cykla och hämta mig.
Jag: Nej. Idag kör jag bil.
Stora E: Men om det är fint väder menar jag, då kan du cykla.

Hmmm. Nu hör jag på radio Sthlm att SMHI säger att det ska regna i e.m. Vilken tur!

4 kommentarer:

Catharina sa...

Jobbigt att solen strålar från en blå himmel nu då :-) Men nu kanske ni är hemma från dagis sen länge.

Jag är lite nyfiken på var ert lilla hus ligger... (stalkervarning på mig, eller bara ren nyfikenhet). Jag gissar ibland baserat på sånt du skriver, men får inte ihop G:a Enskede bageri med sjö/strand i närheten ;-) Du får avslöja dig nån lämplig gång.

Pernilla sa...

Vad glad jag blir att du inte har lyckats lista ut var jag bor. Det är med flit. Lite därför jag inte nämner barnen vid namn heller...

Jag är hysteriskt rädd för inbrott och är långsökt nog att tänka att "tänk om ngn galning läser bloggen och vet var jag bor och så skriver jag på bloggen att jag inte är hemma..." Helt hysterisk, jag vet. ;)

Men om du kan hitta en säker kanal så kan jag berätta... Tihi tihi. ;)

Catharina sa...

Jag förstår dig absolut!! Både att inte lämna ut barnens namn eller bild, eller skriva "nu åker vi på semester en vecka och huset står tomt"...

Säker kanal... ja du... när jag kommer på nån så återkommer jag :-) Och såå viktigt är det inte, jag fortsätter gissa ett tag till.

Pernilla sa...

Tihi. Annars har jag ju en anonym mail, skrivarmamma@gmail.com. Du kan ju skicka förslag så svarar jag ja eller nej. Kanske får du ett pris när du gissar rätt... ;)