torsdag 17 april 2008

Jag ringer främmande karlar

Alldeles nyss utspelades ett roligt telefonsamtal här hemma.

Jag ringer upp en okänd person som jag har detektivat upp på Eniro. Personen bor i ett hus i närheten av oss och vi älskar färgen på deras hus. Om två veckor ska vi måla om vårt hus och färgproverna vi har köpt var fula. För vi tänker ju oss bara det där huset hela tiden. Så jag ringer upp och en kille svarar.

-Hej, jag heter Pernilla *piiiip* och jag har en lite konstig fråga till dig. Jag är inte telefonförsäljare... (Kände mig liksom tvungen att förklara det).
-Jaha. Lite frågande men ändå intresserad.
-Jo, det är så att vi bor i närheten av er och älskar färgen på ert hus. Och vi ska måla om vårt.
-Jaha. Låter lite glad och förstående.
-Så jag tänkte höra om du hade något färgnummer på färgen.

Varpå killen drar igång. Han tycker det är jättekul, när ska vi måla, var bor vi, det kommer bli succé och vad kul att vi gillar deras färg. Och köp inte i färgaffären, de är svindyra. Och helt plötsligt är vi inbjudna att i helgen komma förbi på fika, studiebesök och hämta en provburk. Vi jämför dagis då han och hans fru har en dotter som är lika gammal som Lilla E. Samtalet avslutas med att han glatt säger "ja, ni hittar ju så kom förbi, ring först bara."

Jag gillar generösa människor som bjuder på sig själva, sin tid och sin kunskap. Underbart. Snart har vi också en jättefin färg på vårt hus!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det underbart när folk bjuder på sig. Men det är också väldigt roligt när folk faktiskt vågar fråga, som du gjorde. Han blev ju såklart jätteglad att ni gillade deras färg. Mer sånt!

Catharina sa...

Åh vad kul! Både att ni ringde och att de var så trevliga.

Men jag fattar inte - VAR exakt köper man färg om inte i färgaffären?!

Modigt att ringa, och kul med så positiv respons! Lycka till!

Och haha, nu vet jag hur jag ska göra när jag går på stalker-runda: Leta efter två hus i närheten av varandra med samma färg ;-)

Jag skojar bara, jag går inte stalker-rundor, jag tänker bara lite för mycket på oviktiga saker och lite för lite på viktiga saker som t.ex. mitt jobb...

Pernilla sa...

He he, stalka på du! Och jag var lite nervös innan jag ringde, "kan man verkligen..." Hade tänkt lägga lapp i lådan men tänkte att då kanske de aldrig hör av sig och då blir det för pinsamt att ringa. Och ringa på vågade jag verkligen inte!

Jo, han menade färgaffären i centrumet närmast oss. De är rätt dyra. Men hjälpsamma, kunniga och trevliga så det blir nog där ändå. Tycker man ska gynna lokala förmågor så långt man kan. Det var kanske lite otydligt skrivet.

Viveka, jag ville gärna måla vitt som ni har men maken röstar för beige. Så det blir beige. Vet inte varför han får bestämma... Jag kände att jag inte brydde mig KONSTIGT NOG. Jag har redan flyttat tror jag. Vi målar mest om för att det ska bli snyggare inför en försäljning. Fast vi inte ens har tomt än...

Anonym sa...

Åh vad härligt!!! Älskar också såna människor, är en själv faktiskt, haha :-) Men det är ju så roligt när man blir rådfrågad liksom.
Vi måste ju seeeeees snart!

Pernilla sa...

He he, det är väl det som är grejen. Jag hade ju också varit servicevänlig om läget hade varit motsatt.

Funderade sedan på vad hans fru sa, undrar om hon var lika på? Tänk om de sedan hade värsta fighten och hon tyckte att han var en idiot för att han bjöd in främlingar och hade han tänkt att städa nu då? Och vi som skulle göra det och det och det i helgen. Kan förstå henne. :)

Själv hade jag känt mig tvungen att tokstäda och baka kaka.

Anonym sa...

Flügger är en bra färgaffär, kompetenta men ändå mer prisvärda, men nu undrar jag om inte vi blev rekommenderade just Nordsjöfärg som inte finns på Flügger för det är bästa utomhusfärgen (men ska ni "bara" sälja så kanske ni inte behöver det allra bästa ;). Så vi handlade just utomhusfärgen på dyra affären och resten på Flügger. Och, är du med i villaägarna så har du 10% rabatt på Flügger (och på många andra affärer, ex Fredells, så medlemsavgiften brukar man tjäna in).

Anonym sa...

Men vad underbart! Modigt av dig att ringa och jättegulligt av killen att bjuda så mycket på sig själv. Sånt älskar jag, man blir så glad av att läsa ditt inlägg!

Hoppas fikan blir trevlig och att ni fortfarande är lika säkra på färgvalet efter att ha provmålat!

/Isa