måndag 17 maj 2010

Fram för mer förbud!

DN skriver om att Statens folkhälsoinstitut vill att rökning ska förbjudas utomhus på uteserveringar. Amen to that! Förra veckan satt jag och njöt av en god lunch tillsammans med min make på en solig uteservering. Och mitt i en tugga började terrorn. En som satt ett par bord bort rökte bort min härliga lunch. Det är lite svårt att flytta på sig på en full uteservering och den som röker har väldigt svårt att styra hur röken ska röra sig när det mest är vinden som bestämmer utomhus.

Jag tycker inte att vi behöver stanna vid uteserveringar. Det tycker inte folkhälsoinstitutet heller. De är nu mina nya idoler. De sneglar enligt artikeln på tågperronger och så vidare.

Jag är på! Jag är verkligen på! Ska jag till doktorn/affären/vad som helst så kan jag inte gå in eller ut utan att få en massa rök på mig och i mig.

Och när vi har förbjudit rökningen överallt så tycker jag att vi tar det sista steget också. Förbjud rökning i hemmen. Jag köper inte bullshittet om att man minsann ska få göra hur man vill hemma hos sig själv. I tre år bodde jag och maken i en 42-kvadratare i Hammarbyhöjden. Förutom pappersväggar var det ett väldigt underligt fläktsystem i huset. Vi hade grannar på bottenvåningen som rökte. Deras rök sipprade sig upp i våra garderober. Vi bodde på tredje våningen. Det var otroligt mysigt att ha sina rena kläder inpyrda med rök och det stannade inte därinne heller. Röken letade sig in i varenda skrymse i vår lilla lägenhet. När vi berättade om det här för grannarna så ryckte de såklart på axlarna. De får ju röka i sin lägenhet.

I helgen var vi hos min mamma. Hon bor i lägenhet. I lägenheten intill bor ett par som röker. De satt ute på sin uteplats och rökte. Den är granne med min brors rum, det som vi lånar när vi är hos mamma. Alla fönster hölls stängda men ändå kom röken in och la sig som ett litet moln över mina sött sovande barn. Luftintagsgrejen går inte att stänga.

Folkhälsoinstitutet! Behöver ni någon som kämpar för er sak, count me in!

21 kommentarer:

Joakim sa...

Bra skrivet!!! Håller med dig 110% man sitter och njuter av god mat på en uterservering så drar det in en dimma av rök från bordet bredvid. Tack för det!

Pernilla sa...

Tack Joakim. Du, jag och Folkhälsoinstitutet. (Jävligt svårstavad myndighet för övrigt).

Snajdarn sa...

Jag är också på. Men då ska också barnfamlijer förbjudas på restaturanger, bussar och tunnelbana.

Pernilla sa...

Snajdarn, nu har du skitit i det blå skåpet. Jag har en barnfamilj. Jag har en välartad barnfamilj. Jag har en barnfamilj som i fredags fick se sig passeras av en fet, egoistisk kärringjävel som inte tyckte att turordning gällde vid frukostbuffén på ett hotell vi bodde på. Barnfamiljen och andra i kön blev lite lätt upprörda på kärringen. Kan vi förjbuda sådana också?

Ickerökare sa...

Jag är mer på Snajdarns linje, förbjud barnfamiljer i kollektivtrafiken, på matställen, i affärer och i parker istället.

Pernilla sa...

Jag får uppmana alla som hatar barnfamiljer att söka en annan blogg. Här gillar vi barnfamiljer. I alla fall min. :)

Anonym sa...

Men hallå!
Jag trodde jag var professionell gnällare, men du tar ju priset. Ni sätter er alltså och äter på ett ställe där rökning är tillåten, och blir upprörda över att någon röker.
Det är ju som om jag har en picknick utanför ett dagis, och sedan skriver ett argt brev till kommunen om att det är för mycket stojiga barn på min picknickplats.
Om allt som stör och kan orsaka skador skall förbjudas på allmän plats borde barn också förbjudas där, liksom mycket annat de flesta ser som en självklarhet. Ditt argument "Jag har en välartad barnfamilj..." håller inte. Tycker man barn är otrevliga så gillar man inte dina bara för att du tycker om dem.
Jag gillar varken barn eller rök, men tolererar dem eftersom jag tycker om människor i allmänhet, och mina medmänniskors egenheter i synnerhet. Om vi förbjuder alla egenskaper eller beteenden som inte delas av majoriteten så blir det ganska tråkigt.

Pernilla sa...

Vilket underbart inlägg! Synd bara att du är anonym, det hade ju varit roligt att läsa mer från en som är professionell gnällare.
Jo, det klart. ATt jag inte tänkte på det. Om vi inte får rök i oss så blir livet jättetråkigt. Verkligen.

Och sorry men mina barn är välartade. Jag förstår folk som klagar på barnfamiljer, det gör jag också. Klart folk blir irriterade när ungarna inte kan sköta sig. Trodde inte att det var just barn man hatade, trodde det var beteendet som barn håller på med. Fel av mig.

Och ja. Det är absolut samma sak att sitta och picknicka utanför ett dagis och klaga till kommunen på stojiga barn som att sitta och äta på en uteservering och sedan klaga lite i sin egen blogg. Helt klart samma sak.

Anneli Stålberg sa...

Jag håller med dig Pernilla. Bort med skräpet. Jag blir mörkrädd när jag läser en del av kommentarerna hos dig. Vilken synisk människosyn, barn är faktiskt också människor, alla har varit barn även om det verkar vara väldigt länge sedan för en del. Eller är det tvärtom! Jag fattar inte ens hur man kan jämföra barn med gift??????

Pernilla sa...

Anneli, håller med! Men tyvärr är det många, många som tycker så. Barn är inget värt, de är bara jobbiga. Jag kan fascineras av hur man kan vara så kategorisk.

Edgar sa...

Har själv 2 barn och förstår precis vad Ickerökare och Anonym menar.
Dessa godtyckliga förbud är så vidriga och stöds endast av idioter som inte ser var förmynderi leder.

annannadesign sa...

Hoppsan - där trampade du vissa på tårna! Rökning är en känslig fråga uppenbarligen - de som förpestar vår tillvaro när vi sitter på uteställen kommer att slåss med näbbar och klor för att få fortsätta förpesta vår tillvaro!

Blä för rökare som inte tar hänsyn!

Vilka uteserveringar får vi som inte tål rök vara på då? (Och jag tål verkligen inte rök - har ett lungfel.) Eller vi kanske ska sitta inne?!

Jag stöttar dig till 100% i den här frågan!

Och gick minsann igång lite känner jag...;)

Pernilla sa...

I det här fallet trampar jag gärna. Och precis - vart ska ni som inte tål rök ta vägen? Och detta att du måste försvara dig direkt, det är rätt talande. För rökare tror ju att man hittar på att man inte tål för det är ju sååå synd om dem. :)

Unknown sa...

Jisses, du är ju galen. Har du stirrig blick också? Dina barn blir säkert skaaaadade om de ens får tillfälle att ens veta hur tobak luktar. Stackars dem. På många sätt.

Eddie Willers sa...

Detta handlar inte om rökning utan förbudet. Du vill förbjuda en hel grupp för att några inte kan visa hänsyn. Kan tillämpa samma sak när det gäller tjocka människor:De visar inte hänsyn när de lever så ohälsosamt och senare i livet kostar våran gemensamma sjukvård enorma summor.
Men ja, detta blir ju den logiska slutsatsen om man är kollektivist, en evig strävan efter att stöpa alla i samma form genom förbud och diktat,tills de en dag vaknar upp i sin totalitära dröm där alla är slavar till kollektivet och ingen individs vilja räknas,människovärde noll.
Men med dagens utbredda pragmatism och därmed efterföljande okunnighet om begrepp så styr vi så sakterliga dit med din hjälp.
Då kan du och jag tävla i vem som kan vara med och införa flest förbud och möjligheter att trampa på varandras viljor.
Eller så lever vi efter principen om negativa rättigheter,den bästa samarbetsformen för människor i verkligheten.

Evalinn sa...

Jag är också på!

Olivia sa...

Klokrent inlägg Pernilla!! Håller fullständigt med! Skit i alla surpuppor och fortsätt så... Du gjorde visst en liten 'Mona' med detta inlägg. ;)

Pernilla sa...

Absolut, en Mona gjorde jag. :) Jag gillar Mona.
Evalinn, bra där!

Olivia sa...

Du kan vara stolt :) Du gjorde en fin Mona!

Lottis sa...

Hm..ojsan hejsan vad det där tog.

Jag är fd rökare (20 år sen dock) som blivit antirökare men jag förstår att folk blir uppjagade.

Jag skulle gärna se tobaksfria uteserveringar men det lär utebli...

Att din mamma har grannar som röker på balkongen är tyvärr något man får leva med..man kan inte göra intrång i personers liv bara för att man själv inte gillar det de sysslar med. Tänk om någon använder en grymt läbbig parfym, det kommer oxå in i grannlägenheten och hur gör vi då?

Det du berättade om din lägenhet där det kom via luftintaget, det måste ju rimligtvis vara ett problem för hyresvärden eller BRF-föreningen att ta tag i. Inte rökarna på nedre plan...faktiskt...för i såfall kan ju folk be om förbud mot stekt mat...

Som sagt, jag är också antirökare men man måste nog tänka sig för lite innan man börjar prata förbud.

Sen till alla er kommentatorer som drar in barn etc..kom igen...om ni tycker Pernilla går för långt så gick ni väl ändå lite längre eller hur??

Pernilla sa...

Lottis, tack för support. Och precis. Det är ju där problemet ligger. Att det kommer in rök till folk som inte röker, det kan man inte göra något åt för man får inte göra intrång i någons liv. Men röken får göra intrång i andras liv. Det är ju det som är så frustrerande. Jag är inte allergisk mot rök, jag tycker bara att det är jäkligt obehagligt.

Och japp, BRF försökte täta men inget hjälpte. Det var bara något vi fick leva med för att rökarna hade ju rätt att röka i sin lägenhet, då fick även vi har rök i vår.

Jag är ingen förbudsivrare bara för att vara det men just när det gäller rökning så är det alltid rökaren som har rätt. Det är mycket märkligt. Varför? Jag fattar faktiskt inte det. Varför har rökaren rätt att förpesta tillvaron för sina grannar medan den som spelar högt kan bli tillrättavisad av störningsjouren. Det är lättare att stoppa in öronproppar i öronen om man inte vill höra musik än att få bort icke önskvärd röklukt.

Och för alla som inte har fattat det, jag skrev inlägget med glimten i ögat - klart jag inte menar att man ska förbjuda allt och alla, jag tyckte bara att rökförbud på uteserveringar var ett bra förslag.

Minns ni hur mkt alla klagade på förslaget att göra krogen rökfri? INGEN skulle gå ut på krogen längre.. Så blev det ju inte riktigt...